vastgesteld |
De te verlenen omgevingsvergunning uitgebreide procedure, voor de bouw van een bedrijfshal op het perceel Distriboulevard 27, voorziet in een afwijking van het geldende bestemmingsplan voor het industriebedrijf Moerdijk.
De ontwerp omgevingsvergunning voorziet in de bouw van een bedrijfshal voor een distributiecentrum van banden. Een zeer klein gedeelte van het plangebied is daarbij gelegen binnen de structuur NNB. Binnen deze structuur kan het plan niet gerealiseerd worden wegens strijdigheid met artikel 5.1 van de Verordening ruimte.
in de ontwerp omgevingsvergunning is daarom voorzien in een wijziging in het Natuur Netwerk Brabant (NNB) ten opzichte van de structuur zoals op dat moment is opgenomen in de Verordening ruimte.
Dit is gebaseerd op mogelijkheden die artikel 5.5 van de Verordening ruimte bevat voor aanpassing van grenzen ten behoeve van bestemmingsplannen (=gelijk aan omgevingsvergunning). Meer informatie hierover is opgenomen in Hoofdstuk 3 Verordening ruimte
Noord-Brabant.
Het voornemen om ons te verzoeken de grenzen van de structuur 'Natuur Netwerk Brabant' (NNB) in de Verordening ruimte voor het gemeentelijk plan aan te passen heeft samen met de gemeentelijk ontwerp omgevingsvergunning ter inzage gelegen van 20 februari 2013 tot en met 2 april 2013. Gedurende deze termijn was het mogelijk te reageren op het aanpassen van de Verordening ruimte.
Er zijn geen reacties ingezonden tegen deze wijziging van de begrenzingen in de Verordening ruimte.
Wij hebben besloten over te gaan tot het aanpassen van de begrenzingen in de Verordening ruimte ten behoeve van het gemeentelijk plan.
In de toelichting op het ontwerp en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt zorgvuldig onderbouwd dat aan de regels behorend bij een verzoek om wijziging van het Natuur Netwerk Brabant op verzoek voor kleinschalige ingrepen wordt voldaan. Planologisch is dit op een juiste wijze door vertaald in het ontwerp dat daarmee voldoet aan de daaraan gestelde regels in de Verordening ruimte.
In de volgende paragrafen gaan wij hier verder op in.
Wij hebben de activiteiten in onderling samenhang beoordeeld en geconstateerd dat de kwaliteit en kwantiteit van het Natuur Netwerk Brabant in het gebied per saldo verbetert. Wij zijn van mening dat de gemeente voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de ontwikkelingen zoals voorzien in de omgevingsvergunning wenselijk zijn en herbegrenzing van het ter plaatse aanwezige NNB rechtvaardigen. Er is voldoende gemotiveerd waarom deafweging resulteert in de kleinschalige ingreep in het NNB.
Ook is de in de te verlenen vergunning opgenomen natuurcompensatie - in de vorm van een aan te leggen vochtig bos in de aangrenzende NNB (zie landschappelijk inpassingsplan als toegevoegde bijlage bij dit besluit)landschappelijk inpassingsplan - is afdoende geregeld. Het totale inpassingsplan (inclusief voornoemde compensatie) en de borging van zowel de aanleg- en instandhoudingsverplichting zijn eveneens afdoende geborgd in de vergunning. Door de geplande herinrichting wordt de aantasting ruim gecompenseerd ter versterking van het bestaande NNB en is er ook anderszins sprake van een goede landschappelijke en natuurljke inpassing. Geconcludeerd kan worden dat het verzoek om herbegrenzing past binnen de kaders van artikel 5.5 van de Verordening ruimte en voor inwilliging in aanmerking komt.
De Verordening ruimte Noord-Brabant (hierna: Verordening ruimte) bestaat uit kaartmateriaal en regels die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden in een digitaal plan. Dit digitale plan kan in een kaartviewer in een internetbrowser bekeken en geraadpleegd worden. Een klik op de kaart maakt duidelijk welke structuren en aanduidingen met bijbehorende regels op die locatie gelden. Dit samenspel tussen kaarten en regels bepaalt welke normen een gemeente voor een bepaalde locatie moet hanteren bij het maken van een bestemmingsplan of bij het verlenen van een omgevingsvergunning die afwijkt van het geldende bestemmingsplan.
De kaarten maken dus deel uit van die normen en een wijziging van de kaarten betekent dat voor die locatie een andere norm gaat gelden. Bijvoorbeeld in plaats van de regels voor het gemengd landelijk gebied worden regels voor bestaand stedelijk gebied van toepassing.
Het is niet mogelijk in beroep te gaan tegen "algemeen verbindende voorschriften". Het gaat dan om wetten- en andere officiële regels, waaronder ook de provinciale Verordening ruimte valt. Ook tegen deze wijziging van de Verordening ruimte is daarom geen beroep mogelijk.
Omdat de gemeente bij het vaststellen van een bestemmingsplan de Verordening ruimte in acht moet nemen, zou het zonder aanpassingen van de kaart van de verordening niet mogelijk zijn om de omgevingsvergunning Distriboulevard 27, Moerdijk te verlenen. Het ontwerp zoals het er nu in aangepaste vorm ligt is immers in strijd met de regels voor het NNB. Vaststelling is dus alleen mogelijk wanneer de kaart van de Verordening ruimte zodanig is aangepast, dat het plan er niet langer mee in strijd is.
Om aanvaardbare en wenselijke wijzigingen in de grenzen van het NNB in het kader van een gemeentelijk plan/omgevingsvergunning mogelijk te maken, bevat de verordening in artikel 5.5 een regeling waarbij wij onder voorwaarden deze grenzen kunnen wijzigen op verzoek.
In artikel 38.5 is de procedure hiervoor opgenomen. Deze strekt ertoe, dat wij kennis kunnen nemen van zienswijzen over de nieuwe NNB-grenzen, voordat wij hierover een besluit nemen. Omwille van overzichtelijkheid en ter voorkoming van vertraging in de gemeentelijke besluitvorming is bepaald dat hiervoor gelegenheid wordt geboden tegelijkertijd met de terinzagelegging van de ontwerp-bestemmingsplan.
Indien het Natuur Netwerk Brabant aangepast moet worden ten behoeve van een plan, dient de aantasting van de natuur te worden gecompenseerd. Dit kan op de volgende manieren, een combinatie is ook mogelijk:
De voorschriften voor natuurcompensatie zijn te vinden in bijlage 1 "Relevante artikelen Verordening ruimte".
In de Verordening ruimte wordt de ruimtelijke hoofdstructuur gevormd door het bestaand stedelijk gebied, het Natuur Netwerk Brabant, de groenblauwe mantel en het gemengd landelijk gebied. Deze structuren sluiten op elkaar aan en overlappen niet.
Dit betekent dat een wijziging in één van deze legenda-eenheden ook gevolgen heeft voor de aangrenzende structuur. Er kan niet volstaan worden met het verwijderen van het NNB, dit zou namelijk een 'witte vlek' in de kaart opleveren - er moet op die plek ook een nieuwe legendaeenheid aan worden toegekend.
De hoofdregels voor toekenning van het vlak waar het NNB is verwijderd zijn als volgt:
Andersom brengt de herbegrenzing ook met zich mee, dat op de locatie waar NNB wordt toegevoegd, een van de andere structuren (gemengd landelijk gebied, groenblauwe mantel, bestaand stedelijk gebied) vervalt.
In deze 'afgeleide' wijzigingen wordt bij deze herbegrenzing ook voorzien.
Een aantal aanduidingen zijn niet relevant binnen het stedelijk gebied. Dit is het geval voor Zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling, Beperkingen veehouderij, Attentiegebied Natuur Netwerk Brabant en Cultuurhistorisch vlak. Daarom worden dergelijke aanduidingen indien zij op de gronden in kwestie aanwezig zijn ook meteen in dit besluit verwijderd. Andersom komt het ook voor, dat waar de structuur bestaand stedelijk gebied komt te vervallen, de genoemde aanduidingen worden toegevoegd zodat deze goed blijven aansluiten op de gewijzigde grens van het stedelijk gebied.
De wijziging heeft alleen betrekking op de begrenzingen van een beperkt aantal structuren en/of aanduidingen in de Verordening ruimte. Daarom dient naast dit wijzigingsbesluit ook altijd de Verordening ruimte Noord-Brabant te worden geraadpleegd:
Artikel 5.5 Wijziging van de begrenzing op verzoek bij kleinschalige ingrepen
Artikel 5.6 Compensatie
Artikel 5.7 Aanvullende regels voor fysieke compensatie
Artikel 18.2 Wijziging van de begrenzing
Artikel 25.2 Wijziging van de begrenzing op verzoek
Artikel 38.5 Procedure wijziging van grenzen op verzoek