direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Kern Dinxperlo, herziening 2023
Status: concept
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0197.BP00115-ON01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding tot een nieuw bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan is -op perceelsniveau- een herziening van het geldende bestemmingsplan 'Kern Dinxperlo 2012 ' dat op 18 december 2012 door de gemeenteraad is vastgesteld en op 26 februari 2013 onherroepelijk is geworden en van het geldende Parapluplan gemeente Aalten dat op 18 september 2018 door de gemeenteraad is vastgesteld en onherroepelijk geworden.

In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de locaties (met korte omschrijving) die zijn opgenomen in deze herziening.

Nr.   Adres   Globale omschrijving  
1.   Aaltenseweg 1   Centrum - Aanloopgebied naar wonen-gestapeld  
2.   Anholtseweg 49   wijziging bedrijfscategorie en functieaanduidingen evenemententerrein & horeca vervallen + wijziging bouwvlak  
3.   Bernard IJzerdraadstraat 1A-D   Maatschappelijk naar wonen + wijziging bouwvlak  
4.   Brinkerveldstraat 5   naar wonen (3) + nieuw bouwvlak  
5.   Burg Haverkampstraat 7   Maatschappelijk naar Wonen  
6.   Burg. van Kluyvestraat   Maatschappelijk naar groen  
7.   Dr. vd meerstraat 6B   Centrum - Aanloopgebied naar wonen  
8.   Dr. Verhagenstraat 3 en 5   aanduiding detailhandel vervalt  
9.   Heelweg 65/65A   Detailhandel naar wonen  
10.   Hogestraat 70   Centrum - Aanloopgebied naar wonen  
11.   Julianastraat 43   Maatschappelijk naar wonen + wijzigen bouwvlak  
12.   Keupenstraat 25B   naar wonen en Tuin + nieuw bouwvlak toevoegen  
13.   Maurits Prinsstraat 1 en 3   Centrum - Kernwinkelgebied naar wonen en tuin  
14.   Mechteldshof   naar Wonen (1) + Verkeer- en Verblijfsgebied  
15.   Minister Ringersstraat 22   Centrum - Kernwinkelgebied naar wonen en tuin  
16.   Raadhuisstraat 7-9   'Centrum – Aanloopgebied' naar 'Wonen - Gestapeld'  
17.   Terborgseweg 8-10   functieaanduiding dienstverlening vervalt  
18.   Terborgseweg 36   specifieke vorm van wonen - 1 vervalt  
19.   Veldmate   Uitwerking Veldmate - drie woningen naar wonen (1) vrijstaand  
20.   Wilhelminastraat 1 en 5   aanduiding detailhandel uitgesloten toevoegen  
21.   Wilhelminastraat 6-6C   Detailhandel naar wonen  
22.   Wilhelminastraat 9   Centrum - Kernwinkelgebied naar wonen  
23.   Diverse locaties   wijzigen bestemming 'Groen' in 'wonen' (zonder bouwvlak) t.b.v. verkoop openbaar groen  

In de navolgende hoofdstukken wordt een en ander verder uitgewerkt.

Hoofdstuk 2 Aaltenseweg 1

2.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand Aaltenseweg 1 bestemd tot 'Centrum Aanloopgebied'.
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0001.png"

2.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Op 25 juli 2022 is een omgevingsvergunning aangevraagd voor het realiseren van 4 appartementen in de voormalige apotheek.

De gemeente Aalten zet beleidsmatig in op een vitaal, compact en aantrekkelijk centrum. Onder meer door transformatie van zogenaamde aanloopgebieden waaronder deze locatie. Het plan past daarmee binnen de doelstellingen van de Centrumvisie Dinxperlo.

Het bouwplan gaat uit van toevoeging van vier woningen waarmee de centrumfunctie hiermee in zijn geheel vervalt.

Op 2 november 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).

De omgevingsvergunning is inmiddels onherroepelijk.

Wijziging bestemmingsplan:
De bestemming 'Centrum Aanloopgebied' vervalt en wijzigt in de bestemming 'Wonen-Gestapeld'. De vergunde situatie wordt hiermee nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

 

Hoofdstuk 3 Anholtseweg 49

3.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand Anholtseweg 49 bestemd tot 'Bedrijventerrein' met de functieaanduiding "horeca"in het bouwvlak en een functieaanduiding "evenemententerrein" op het terrein. Tevens ligt er een gebiedsaanduiding op het terrein "wro-zone wijzigingsgebied". Burgemeester en wethouders kunnen de gronden ter plaatse van de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 7' wijzigen teneinde:

  • de aanduiding 'horeca tot en met horecacategorie 4' en/of 'evenemententerrein' te verwijderen;
  • bedrijven tot en met bedrijfscategorie 3.2 toe te staan;
  • het bouwvlak te vergroten, met dien verstande dat het bouwvlak op minimaal 10 m uit de grens met de bestemming 'Verkeer' aan de Anholtseweg en Aa-Strangrondweg wordt gelegd;
  • een bebouwingspercentage van maximaal 80 toe te staan;
  • een bouwhoogte van maximaal 11 m toe te staan;

mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

  • uit milieuoogpunt bestaan geen bezwaren tegen de ontwikkeling;
  • er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en de belangen van derden mogen niet onevenredig worden geschaad.

In dit pand was een discotheek gevestigd die inmiddels is gesloopt. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.


afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0002.png"

3.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Er is een verzoek ingediend om op de locatie Anholtseweg 49 wederom een bestemming 'bedrijventerrein' te geven met de aanduiding 'bedrijf tot en met categorie 3.2' en wordt het bouwvlak gewijzigd. De functieaanduiding 'horeca' en de 'evenemententerrein' komen te vervallen. Het verzoek voldoet aan de voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheid en dat wordt hieronder toegelicht.

Milieuzonering

Wanneer een plan nieuwe, milieuhindergevoelige functies mogelijk maakt mogen deze niet worden gerealiseerd binnen de hinderzone van omliggende bedrijven. Anderzijds mogen milieuhindergevoelige functies in de directe omgeving van het plangebied niet negatief worden beïnvloed door een plan. De aanvraag voorziet in de omzetting van een evenementen- en horecaterrein naar bedrijventerrein. Voor de aanbevolen afstanden tussen bedrijvigheid en gevoelige functies (zoals wonen) is de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' (editie 2009) gehanteerd. Hierin zijn richtafstanden opgenomen voor verschillende bedrijfsactiviteiten en andere functies.

Er zijn in de omgeving geen relevante bedrijven die van invloed zijn op het plan. Het gaat om een perceel op een bedrijventerrein met bedrijven in een zodanige categorie, dat redelijkerwijs geen onderlinge hinder mag worden verondersteld.

Voor bedrijvigheid in categorie 3.2 geldt een richtafstand van 100 meter tot woningen in een rustige woonwijk of in rustig buitengebied. Aan die richtafstand wordt ruimschoots voldaan. De afstand tot de woning Rietstapperweg 2b bedraagt circa 280 meter. De afstand tot een dichterbij gelegen woning in Duitsland bedraagt circa 195 meter. Het aspect bedrijven en milieuzonering vormt daarom geen belemmering voor de uitbaarheid van dit plan.

Geluidzonering

Tot een strijdig gebruik met deze bestemming, zoals bedoeld in lid 4.1 worden in ieder geval begrepen: inrichtingen die op grond van de Wet geluidhinder in een bestemmingsplan een geluidzone moeten krijgen.

De gezamenlijke geluidbelasting afkomstig van alle activiteiten en bedrijven die zich binnen deze bestemming (locatie Anholtseweg 49) bevinden, mag op de buitengrens van de geluidzone maximaal 43,5 dB(A) (etmaalwaarde) zijn.

Stikstof

Er moet worden beoordeeld of uit milieuoogpunt geen bezwaren bestaan tegen de ontwikkeling. Onderdeel daarvan is een beoordeling van de stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden. Uit de berekeningen met AERIUS Calculator blijkt dat er ter hoogte van kwetsbare habitattypen in Natura 2000-gebieden ten gevolge van de stikstofuitstoot binnen dit project geen rekenresultaten hoger dan 0,00 mol/ha/jaar zijn voor Natura 2000-gebieden. Het rapport is te vinden in Bijlage 1 Stikstofonderzoek

Hemelwater afvoeren:

Het hemelwater wordt geïnfiltreerd op eigen terrein, op basis van de volgende uitgangspunten:

  • a. per vierkante meter verhard oppervlak dient minimaal 80 mm hemelwater geïnfiltreerd te worden op eigen terrein;
  • b. overtollig hemelwater mag bovengronds worden geloosd op de openbare weg;
  • c. ondergrondse afvoerleidingen ten behoeve van het hemelwater op het gemeenteriool zijn niet toegestaan;

Ten noorden van dit plangebied ligt op 7,5 meter vanuit het hart van de weg een persleiding. De zgn. belangenstrook van deze persleiding valt binnen het plangebied. Ten behoeve van het beheer van deze persleiding voor het waterschap Rijn en IJssel is hier een dubbelbestemming 'Leiding - Riool' opgenomen;

Bodem

Er is een bodemonderzoek uitgevoerd om aan te tonen dat de bodem geschikt is voor het toekomstige gebruik: bedrijventerrein. Tijdens het onderzoek zijn slechts lichtverhoogde waarden gemeten en de chemische kwaliteit vormt geen belemmering voor de nieuwbouw.

In de bodem is veel bodemvreemd materiaal (ook in grote brokstukken) aanwezig. Indien besloten wordt om het bodemvreemd materiaal uit de bodem te verwijderen en te verwerken, moet de initiatiefnemer daarvoor eerst een Plan van Aanpak bij de gemeente indienen.

De conclusies van dit rapport zijn te vinden in Bijlage 2 Verkennend bodem- en asbestonderzoek.

Ontplofbare Oorlogsresten

De locatie is verdacht op de aanwezigheid van geschutsmunitie tot een diepte van 3,5 m-mv. In het kader van de Arbo wetgeving moet een initiatiefnemer nader onderzoek uitvoeren om veilig te kunnen werken.

Ecologie

In het kader van de bestemmingswijziging is een quickscan Wet natuurbescherming uitgevoerd met als doel om in te schatten of er in het plangebied planten- en diersoorten, gebieden of houtopstanden aanwezig zijn die volgens de Wet natuurbescherming een beschermde status hebben en die mogelijk negatieve gevolgen kunnen ondervinden door de voorgenomen ingreep.

Uit deze quickscan blijkt dat er in het kader van de zorgplicht, rekening moet worden gehouden met alle in het plangebied aanwezige planten en dieren en moet er gekozen worden voor een werkmethode en/of planning in de tijd, waardoor planten en dieren zo min mogelijk schade ondervinden als gevolg van de voorgenomen activiteiten. De gedetaileerde conclusies van dit onderzoek zijn te vinden in Bijlage 3 Quickscan natuurwaardenonderzoek.

Parkeren

Bij het wijzigen van functies wordt beoordeeld welk effect dit heeft op het parkeren. In dit bestemmingsplan zijn parkeernormen opgenomen die zijn te vinden in Bijlage 2 Beleidsregels parkeernormen gemeente Aalten


Wijziging bestemmingsplan
Dit bestemmingsplan voorziet erin dat binnen de bestemming 'Bedrijventerrein' het bouwvlak wordt gewijzigd. De functieaanduiding 'bedrijf tot en met categorie 3.2' en 'specifieke vorm van verkeer uitgesloten - inrit en uitrit en een dubbelbestemming 'Leiding - Riool' worden toegevoegd. De functieaanduiding 'horeca' en de 'evenemententerrein' komen te vervallen. De nieuwe situatie wordt hiermee planologisch geregeld.

Hoofdstuk 4 Bernard IJzerdraadstraat 1A-D

4.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is dit perceel aan de Bernard IJzerdraadstraat tot 'Maatschappelijk'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0003.png"

4.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Op 29 juni 2020 ontvingen wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de verbouwing van de (voormalige) Ontmoetingskerk aan de Bernard IJzerdraatstraat 1, tot vier wooneenheden.

Op 28 september 2020 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).
Het bouwplan is inmiddels uitgevoerd.

Wijziging bestemmingsplan:
De bestemming 'Maatschappelijk' vervalt en wijzigt in de bestemming 'Wonen'. De vergunde situatie en inmiddels ook bestaande situatie wordt hiermee nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

 

Hoofdstuk 5 Brinkerveldstraat 5

5.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het perceel Brinkerveldstraat 5 bestemd tot 'wonen' met een bouwaanduiding "vrijstaand". Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0004.png"

5.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Deze locatie ligt aan het historisch bebouwingslint en gemengde bebouwing aan de Brinkerveldstraat en aan de Tuinstraat in Dinxperlo. Er is een plan ingediend voor sloop van de bestaande vrijstaande woning en nieuwbouw van drie rijwoningen, georiënteerd op de Tuinstraat. Het schetsontwerp van deze woningen is opgenomen in Bijlage 4. Deze levensloopbestendige woningen zijn geschikt voor senioren. De nieuw te bouwen woningen worden energieneutraal uitgevoerd.

Woningbouwprogramma
Het woonbeleid is erop gericht om het nieuwbouwprogramma te laten aansluiten bij de kwalitatieve en kwantitatieve woonbehoefte, om een bijdrage te leveren aan het behouden en versterken van de omgevingskwaliteit van de kernen en om leegstand van vastgoed te voorkomen en tegengaan.

Het plan is beoordeeld in het Afwegingskader Woningbouw. Hierbij is het plan getoetst op de aspecten kwalitatieve behoefte, transformatie, inbreiding/uitbreiding, langer zelfstandig wonen en innovatie. Het programma bestaat uit drie huurwoningen voor de doelgroep senioren. De score op inbreiding is sterk omdat het een locatie in de kern Dinxperlo betreft. De score voor 'langer zelfstandig wonen' is sterk omdat de woningen levensloopgeschikt worden uitgevoerd. Tevens scoort het plan sterk op innovatie, omdat de woningen energieneutraal worden uitgevoerd. De scores leiden tot een positieve beoordeling (kansrijk). Het plan voldoet hiermee aan het gemeentelijk woningbouwprogramma.

Ruimtelijke kwaliteit

Het ingediende ontwerp zorgt voor het dichten van de straatwand (lintbebouwing) en past in het straatbeeld van de Tuinstraat. De bestaande vrijstaande woning is gericht op de Brinkerveldstraat. Gezien de ligging en breedte van de kavel is een rij van drie woningen gericht op de Brinkerveldstraat niet mogelijk. Daarom is gekozen voor situering aan de Tuinstraat, waarbij de kopwoning op de hoek Brinkerveldstraat-Tuinstraat naar beide zijden wordt georiënteerd, zodat er geen blinde gevels ontstaan. Het vervangen van de bestaande vrijstaande woning met bijgebouwen door een rij van drie woningen zorgt voor een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit.

Milieuzonering

Wanneer een plan nieuwe, milieuhindergevoelige functies mogelijk maakt mogen deze niet worden gerealiseerd binnen de hinderzone van omliggende bedrijven. Anderzijds mogen milieuhindergevoelige functies in de directe omgeving van het plangebied niet negatief worden beïnvloed door een plan. De aanvraag voorziet in een gevoelige functie (wonen). Voor de aanbevolen afstanden tussen bedrijvigheid en gevoelige functies (zoals wonen) is de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' gehanteerd. Er zijn in de omgeving geen relevante bedrijven die van invloed zijn op het plan.

Geluid

Voor de Brinkerveldstraat en Tuinstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/h. Dat betekent dat deze weg geen zone heeft en er geen voorkeursgrenswaarde vanwege wegverkeersgeluid geldt (Wet geluidhinder). Er is dus geen belemmering vanwege de Wet geluidhinder (wegverkeerslawaai).

Parkeren

Bij het wijzigen van functies wordt beoordeeld welk effect dit heeft op het parkeren. In dit bestemmingsplan zijn parkeernormen die zijn te vinden in Bijlage 2 Beleidsregels parkeernormen gemeente Aalten. Voor de nieuwe woningen geldt een parkeernorm van 1,6 per woning, uitgaande van het woningtype 'koop, tussen/hoek'. Het perceel is voldoende groot om (afgerond) 6 parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren. Deze parkeerplaatsen zijn bereikbaar via de Burgemeester Haverkampstraat.

Hemelwater afvoeren:

Het hemelwater wordt geïnfiltreerd op eigen terrein, conform een door de gemeente goed te keuren infiltratieplan, op basis van de volgende uitgangspunten:

  • a. per vierkante meter verhard oppervlak dient minimaal 40 mm hemelwater geïnfiltreerd te worden op eigen terrein;
  • b. overtollig hemelwater mag bovengronds worden geloosd op de openbare weg;
  • c. ondergrondse afvoerleidingen ten behoeve van het hemelwater op het gemeenteriool zijn niet toegestaan;

Bodem

Er is een bodemonderzoek uitgevoerd om aan te tonen dat de bodem geschikt is voor het toekomstige gebruik: wonen. Er zijn geen verontreinigingen geconstateerd. De conclusies van dit rapport zijn te vinden in Bijlage 5 Bodemonderzoek Brinkerveldstraat 5.

Ecologie

In het kader van de bestemmingswijziging is een quickscan Wet natuurbescherming uitgevoerd met als doel om in te schatten of er in het plangebied planten- en diersoorten, gebieden of houtopstanden aanwezig zijn die volgens de Wet natuurbescherming een beschermde status hebben en die mogelijk negatieve gevolgen kunnen ondervinden door de voorgenomen ingreep. Uit deze quickscan blijkt dat de onderzoekslocatie een geschikte habitat biedt aan verschillende soorten en dat er nadere onderzoeken plaats moeten vinden om overtreding van de Wnb uit te sluiten. De verwijdering van begroeiing dient buiten het broedseizoen plaats te vinden. De uitgebreide conclusies van het onderzoek zijn te vinden in Bijlage 6 Quick scan flora en fauna Brinkerveldstraat 5.

Wijziging bestemmingsplan:
De bestemming 'wonen' en 'Tuin' wijzigen en worden aangepast aan het bouwplan voor drie seniorenwoningen. Ook het huidige bouwvlak komt deels te vervallen en wordt aangepast ten behoeve van het bouwplan. De beoogde situatie wordt hiermee planologisch geregeld.

Hoofdstuk 6 Burg. Haverkampstraat 7

6.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand aan de Burg. Haverkampstraat 7 bestemd tot 'Maatschappelijk'. In dit pand was een huisartsenpraktijk gevestigd. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0005.png"

6.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Er is op 26 mei 2021 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor veranderen voormalige praktijk naar een woning.

Met de verplaatsing van de artsenpraktijk is invulling gegeven aan een compact centrum met alle voorzieningen zo veel mogelijk bij elkaar. Het vrijkomende pand is verbouwd van een commerciële ruimte (praktijkruimte) tot woning.

Op 15 juli 2021 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen, in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).
Het bouwplan is inmiddels uitgevoerd.

Wijziging bestemmingsplan:
De bestemming 'Maatschappelijk' vervalt en wijzigt in de bestemming 'Wonen'. De vergunde situatie en inmiddels ook bestaande situatie wordt hiermee nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

 

Hoofdstuk 7 Burg. van Kluyvestraat

7.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is deze locatie aan de Burg. van Kluijverstraat bestemd tot 'Maatschappelijk'. Op deze locatie was een school gevestigd. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.
afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0006.png"

7.2 Planbeschrijving

De locatie van het (voormalige) schoolgebouw ligt aan de Burg. van Kluyvestraat in Dinxperlo. Het schoolgebouw is in 2015 gesloopt.

Naar aanleiding van een buurtinitiatief en in overleg met de gemeente Aalten is daarna het terrein van de voormalige school ingericht als openbaar groen met enkele speeltoestellen.

Wijziging bestemmingsplan
Dit bestemmingsplan voorziet erin dat de bestemming 'maatschappelijk' wordt omgezet in de bestemming 'Groen' en de dubbelbestemming 'Waarde - Boom' blijft hier gehandhaafd. Hiermee wordt de nieuwe en inmiddels feitelijke situatie nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

Hoofdstuk 8 Dr. van der Meerstraat 6B

8.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand Dr. van der
Meerstraat 6B bestemd tot 'Centrum Aanloopgebied' met de functieaanduiding "detailhandel".
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0007.png"

8.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Er is op 26 januari 2022 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het

herbestemmen van een voormalig bedrijfspand tot een levensloopbestendige woning.
Herbestemming van commerciële ruimtes buiten het kernwinkelgebied past binnen de doelstellingen uit de Centrumvisie Dinxperlo om tot een vitaler en compacter centrum te komen. Leegstand van commercieel vastgoed wordt hiermee voorkomen. Daarnaast

past het plan in het gemeentelijk woningbouwprogramma.

Op 21 maart 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).
Het bouwplan is inmiddels uitgevoerd.

Wijziging bestemmingsplan:
De bestemming 'Centrum-Aanloopgebied' en de functieaanduiding 'detailhandel' wordt omgezet in de bestemming 'Wonen' en 'Tuin'.
De vergunde situatie en inmiddels ook bestaande situatie wordt hiermee nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

Hoofdstuk 9 Dr. Verhagenstaat 3 en 5

9.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand aan de Dr. Verhagenstraat 3 en 5 bestemd tot 'wonen' met de functieaanduiding "detailhandel".
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0008.png"

9.2 Planbeschrijving & onderbouwing

De gemeenteraad heeft in 2020 de Centrumvisie Dinxperlo vastgesteld. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren ontstaat er een compact en vitaal dorpscentrum. Er is een analyse uitgevoerd naar panden buiten het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie, met als doel om de panden in beeld te brengen waar planologische mogelijkheden bestaan voor detailhandel en deze niet (meer) benut worden. Op basis van deze analyse zijn de betreffende pandeigenaren actief benaderd. De uitkomst is het verwijderen van de functieaanduiding 'detailhandel'. Door deze mogelijkheden te verwijderen wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel kan plaatsvinden en wordt detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied geconcentreerd.

De locatie Dr Verhagenstraat 3 en 5 is geen onderdeel van het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie en het pand wordt gebruikt als woning. Op de locatie zijn de activiteiten m.b.t. de schoenmakerij in 2022 geëindigd. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van de detailhandelsmogelijkheid op de locatie. De functieaanduiding 'detailhandel' komt te vervallen.

Wijziging bestemmingsplan

De bestemming 'Wonen' blijft gehandhaafd. De functieaanduiding 'detailhandel' vervalt. De feitelijke situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 10 Heelweg 65/65A

10.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand aan de Heelweg 65/65A bestemd tot 'Detailhandel' met de functieaanduiding "bedrijf".
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0009.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0010.jpg"

10.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Op 26 mei 2021 is er een verzoek ingediend voor het herbestemmen van het woon-winkelpand Heelweg 65/65A in Dinxperlo. Op deze locatie zijn de bedrijfsactiviteiten geëindigd. Daardoor wordt er geen gebruik meer gemaakt van de detailhandelsmogelijkheid op de locatie. De functieaanduiding 'detailhandel' komt te vervallen. Door deze aanpassing van het bestemmingsplan wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel kan plaatsvinden. Dit volgt uit de Centrumvisie Dinxperlo, vastgesteld door de gemeenteraad in 2020. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren creëren we een compact en vitaal dorpscentrum. De locatie is geen onderdeel van het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie en het pand wordt gebruikt als woning.

Wijziging bestemmingsplan:

De bestemming 'Detailhandel' vervalt en wijzigt in de bestemming 'Wonen' en 'Tuin'.

Hoofdstuk 11 Hogestraat 70

11.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand aan de Hogestraat 70 bestemd tot 'Centrum - Aanloopgebied' met de functieaanduiding "detailhandel".
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0011.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0010.jpg"

11.2 Planbeschrijving & onderbouwing

De gemeenteraad heeft in 2020 de Centrumvisie Dinxperlo vastgesteld. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren ontstaat er een compact en vitaal dorpscentrum. Er is een analyse uitgevoerd naar panden buiten het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie, met als doel om de panden in beeld te brengen waar planologische mogelijkheden bestaan voor detailhandel en deze niet (meer) benut worden. Op basis van deze analyse zijn de betreffende pandeigenaren actief benaderd. Het pand Hogestraat 70 wordt geruime tijd gebruikt als woning. Daarom wordt de bestemming 'Centrum – Aanloopgebied' gewijzigd naar 'Wonen' en komt de functieaanduiding 'detailhandel' te vervallen. Door deze detailhandelsmogelijkheden te verwijderen wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel of overige centrumfuncties kunnen plaatsvinden en wordt detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied geconcentreerd. Dit past binnen de ambities uit de Centrumvisie.

Wijziging bestemmingsplan

De bestemming 'Centrum – Aanloopgebied' wijzigt in de bestemming 'Wonen' en de functieaanduiding 'detailhandel' vervalt. De feitelijke situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 12 Julianastraat 43

12.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand aan de Julianastraat 43 bestemd tot 'Maatschappelijk".
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0013.png"

12.2 Planbeschrijving

Op 22 mei 2018 ontvingen wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, deze betreft verbouw peuterspeelzaal tot 1 woning.

Op 18 juni 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).
Het bouwplan is inmiddels uitgevoerd.

Wijziging bestemmingsplan:

De bestemming 'Maatschappelijk' vervalt en wijzigt in de bestemming 'Wonen' en 'Tuin' en het bouwvlak is aangepast. De vergunde en reeds feitelijke situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 13 Keupenstraat 25B

13.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is bestemd tot 'Wonen' met de gebiedsaanduiding 'wijzigingsbevoegdheid'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0014.png"

13.2 Planbeschrijving

Op 8 november 2021 ontvingen wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, voor de nieuwbouw van een woning links naast Keupenstraat 27.

Op 18 mei 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht).

De omgevingsvergunning is inmiddels onherroepelijk.

Wijziging bestemmingsplan:

In de bestemming 'Wonen' wordt een nieuw bouwvlak geplaatst. De vergunde situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 14 Maurits Prinsstraat 1 en 3

14.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 zijn de panden Maurits Prinsstraat 1 en 3 bestemd tot 'Centrum - Kernwinkelgebied'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0015.png"

14.2 Planbeschrijving & onderbouwing

De gemeenteraad heeft in 2020 de Centrumvisie Dinxperlo vastgesteld. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren ontstaat er een compact en vitaal dorpscentrum. Er is een analyse uitgevoerd naar panden buiten het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie, om de panden in beeld te brengen waar planologische mogelijkheden bestaan voor detailhandel en deze niet (meer) benut worden. Door deze mogelijkheden te verwijderen wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel kan plaatsvinden en wordt detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied geconcentreerd. Op basis van de analyse zijn de betreffende pandeigenaren actief benaderd. De uitkomst van dit overleg is het wijzigen van de bestemming van de panden Maurits Prinsstraat 1 en 3 naar 'Wonen', omdat de panden reeds geruime tijd worden gebruikt als woning en geen onderdeel van het kernwinkelgebied zijn zoals gedefinieerd in de Centrumvisie. Door deze aanpassing van het bestemmingsplan wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel of andere centrumfuncties kunnen plaatsvinden. Dit past binnen de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo, namelijk het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren.

Wijziging bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan voorziet erin dat de bestemming 'Centrum – Kernwinkelgebied' wordt omgezet in de bestemming 'Wonen'. De feitelijke situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 15 Mechteldshof

15.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is de locatie Mechteldshof bestemd tot 'Wonen' met twee bouwvlakken. Binnen deze bestemming zijn in elk bouwvlak twee woningen toegestaan. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0016.png"

15.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Het bestemmingsplan wordt op deze locatie gewijzigd en voorziet in het wegbestemmen van de bouwmogelijkheid op de hoek Bosmanslaan/Mechteldshof en het bouwen van één vrijstaande woning aan de Beggelderveldweg.

Het terrein op de hoek Bosmanslaan/Mechteldshof krijgt de bestemming 'Verkeer en Verblijfsgebied'. Hiermee wordt de mogelijkheid van het bouwen van woningen op deze locatie uitgesloten.

Voor de locatie aan de Beggelderveldweg ontvingen wij op 20 juli 2022 een aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van een vrijstaande woning. Op 21 oktober 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).

De omgevingsvergunning is inmiddels onherroepelijk.

Wijziging bestemmingsplan
Dit bestemmingsplan voorziet erin dat t.p.v. de hoek Bosmanslaan/Mechteldshof de huidige bestemming 'Wonen' wordt vervangen door de bestemming 'Verkeer en Verblijfsgebied' zonder een bouwvlak en dat t.p.v. de locatie Beggelderveldweg de aanduiding tweeaanéén komt te vervallen en wordt vervangen door de aanduiding 'vrijstaand' en het aantal wooneenheden wordt beperkt tot 1.

Hoofdstuk 16 Minister Ringersstraat 22

16.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand Minister Ringersstraat 22 bestemd tot 'Centrum - Kernwinkelgebied'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0017.png"

16.2 Planbeschrijving & onderbouwing

De gemeenteraad heeft in 2020 de Centrumvisie Dinxperlo vastgesteld. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren ontstaat er een compact en vitaal dorpscentrum. Er is een analyse uitgevoerd naar panden buiten het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie, om de panden in beeld te brengen waar planologische mogelijkheden bestaan voor detailhandel en deze niet (meer) benut worden. Door deze mogelijkheden te verwijderen wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel kan plaatsvinden en wordt detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied geconcentreerd. Op basis van de analyse zijn de betreffende pandeigenaren actief benaderd. De uitkomst van dit overleg is het wijzigen van de bestemming van het pand Minister Ringersstraat 22 naar Wonen, omdat het pand reeds geruime tijd wordt gebruikt als woning en geen onderdeel is van het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de Centrumvisie. Door deze aanpassing van het bestemmingsplan wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel of andere centrumfuncties kunnen plaatsvinden. Dit past binnen de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo, namelijk het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren.

Wijziging bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan voorziet erin dat de bestemming 'Centrum – Kernwinkelgebied' wordt omgezet in de bestemming 'Wonen'. De feitelijke situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 17 Raadhuisstraat 7-9

17.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand aan de Raadhuisstraat 7 en 9 bestemd tot 'Centrum - Aanloopgebied'.
Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0018.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0010.jpg"

17.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Tot voor kort was de bebouwing in gebruik ten behoeve van de bestemming Centrum-Aanloopgebied. In het pand was een notariskantoor gevestigd.

Er is op 5 januari 2022 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van zes appartementen op dit perceel.
In het bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het perceel bestemd tot Centrum - Aanloopgebied. De aanvraag is in strijd met artikel 9.2.1.a van de planregels van het bestemmingsplan. Ten aanzien van het aantal woningen is bepaald dat per bouwperceel één woning is toegestaan, dan wel zoveel meer als bestaand, Dit aantal mag worden verhoogd tot maximaal 4 woningen per bouwperceel op basis van de in het bestemmingsplan vastgelegde formule.

Ook het bestemmingsplan 'Parapluplan gemeente Aalten' is van toepassing en valt het gebied binnen de gebiedsaanduidingen 'overige zone – nieuwbouw niet toegestaan'. Op basis van dit plan is slechts het bestaande aantal woningen toegestaan. Het college kan middels een omgevingsvergunning afwijken van de algemene regeling voor de (nieuw)bouw van één of meerdere woningen.

Met toepassing van het Afwegingskader woningbouw is voor deze locatie een bouwplan ontwikkeld voor de realisatie van zes gestapelde woningen ten behoeve van een specifiek woningbouwprogramma. Het bouwplan voegt zich, qua verschijningvorm en bouwmassa, ook goed in het straatbeeld.

Op 4 april 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (binnenplanse afwijking) met toepassing van artikel 24.1.2 van de planregels van het bestemmingsplan.

De omgevingsvergunning is inmiddels onherroepelijk, maar dient nog wel gerealiseerd te worden.

Wijziging bestemmingsplan

De bestemming 'Centrum – Aanloopgebied' wijzigt in de bestemming 'Wonen - Gestapeld'. De vergunde situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd. Het aantal woningen is beperkt tot 6, overeenkomstig de verleende omgevingsvergunning

Hoofdstuk 18 Terborgseweg 8-10

18.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is deze locatie bestemd tot 'Wonen'. Op de locatie Terborgseweg 10 geldt de functieaanduiding 'dienstverlening'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0020.png"

18.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Er is een initiatief ingediend om twee extra woningen te realiseren op het perceel Terborgseweg 8-10 te Dinxperlo. Eén van de woningen wordt gerealiseerd in bestaande bebouwing, te weten het pand Terborgseweg 10. Dit pand had de functie 'dienstverlening' en stond leeg. Het pand wordt getransformeerd tot woning. De voormalige bedrijfsruimte achter op het perceel wordt gesloopt zodat er een tuin ontstaat. De bestaande woning Terborgseweg 8 blijft gehandhaafd.

Op het naastgelegen perceel, tussen de woningen Terborgseweg 6 en 8, wordt een nieuwe vrijstaande woning gerealiseerd binnen de bestaande bouwstrook. Dit betreft een levensloopbestendige en energieneutrale woning. Het perceel zal opgesplitst worden in drie kavels: nummers 8 en 10 en een nieuw kavel voor de nieuw te bouwen woning. De verkavelingstekening is bijgevoegd in Bijlage 11. Voor de woningen Terborgseweg 8 en 10 wordt de bouwaanduiding 'aaneengebouwd' opgenomen. Voor de nieuwbouwwoning wordt de bouwaanduiding 'vrijstaand' opgenomen.

Woningbouwprogramma
Het woonbeleid is erop gericht om het nieuwbouwprogramma te laten aansluiten bij de kwalitatieve en kwantitatieve woonbehoefte, om een bijdrage te leveren aan het behouden en versterken van de omgevingskwaliteit van de kernen en om leegstand van vastgoed te voorkomen en tegen te gaan.

Het plan is beoordeeld in het Afwegingskader Woningbouw. Hierbij is het plan getoetst op de aspecten kwalitatieve behoefte, transformatie, inbreiding/uitbreiding, langer zelfstandig wonen en innovatie. In het Afwegingskader Woningbouw is het plan voor de realisatie van twee extra woningen op deze locatie beoordeeld als 'kansrijk'. Het plan scoorde vier maal sterk, namelijk op de punten kwalitatieve behoefte, transformatie, inbreiding en langer zelfstandig wonen. De woning Terborgseweg 8 betreft een starterswoning in de categorie tot € 230.000,-. De nieuwbouwwoning wordt levensloopbestendig en energieneutraal. Beide betreffen het inbreidingslocaties in de kern Dinxperlo.

Ruimtelijke kwaliteit

Herbestemming van (leegstaande/leegkomende) commerciële ruimtes buiten het kernwinkelgebied past binnen de doelstellingen uit het Centrumplan om tot een vitaal en compact centrum te komen. Het pand Terborgseweg 10 staat al geruime tijd leeg. Herbestemming biedt ook kansen voor een kwaliteitsimpuls voor deze (zicht)locatie, omdat alle reclame-uitingen worden verwijderd en de gevelbeeldkwaliteit wordt verbeterd. De nieuwbouwwoning vult een lege ruimte op in de aanwezige lintbebouwing langs de Terborgseweg. Met de bouw van een vrijstaande woning wordt er aangesloten op de bestaande vrijstaande woningen Terborgseweg 4 en 6.

Milieuzonering

Wanneer een plan nieuwe, milieuhindergevoelige functies mogelijk maakt mogen deze niet worden gerealiseerd binnen de hinderzone van omliggende bedrijven. Anderzijds mogen milieuhindergevoelige functies in de directe omgeving van het plangebied niet negatief worden beïnvloed door een plan. De aanvraag voorziet in een gevoelige functie (wonen). Voor de aanbevolen afstanden tussen bedrijvigheid en gevoelige functies (zoals wonen) is de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' gehanteerd. Er zijn in de omgeving geen relevante bedrijven die van invloed zijn op het plan.

Geluid

De geplande woningen grenzen aan de Terborgseweg. Voor deze weg geldt een maximum snelheid van 50 km/h. De geluidbelasting vanwege het wegverkeerslawaai is hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB(A). De nieuwe bestemming is alleen mogelijk als de geluidbelasting teruggebracht wordt tot de voorkeursgrenswaarde of –wanneer dit in redelijkheid niet mogelijk is- kan een hogere grenswaarde toegekend worden. Gezien het belang van herbestemming, en het gegeven dat in redelijkheid geen maatregelen te treffen zijn om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen, wordt een hogere grenswaarde voor het wegverkeerslawaai vastgesteld. Dit is een separaat besluit waarin het toepassen van de hogere grenswaarde is gemotiveerd.

Parkeren

Bij het wijzigen van functies wordt beoordeeld welk effect dit heeft op het parkeren. In het bestemmingsplan Parapluplan Gemeente Aalten zijn parkeernormen opgenomen. Hieruit volgt een parkeernorm van 4,5, uitgaande van de woningtypes koop, tussen/hoek en koop, vrijstaand (twee woningen koop, tussen/hoek en één vrijstaande koopwoning). Dit moet worden afgezet tegen de parkeernorm voor de functie die voorheen aanwezig was. Voor één hoekwoning en kantoor (zonder baliefunctie) is dit opgeteld een totale parkeernorm van 3,6. Het pand Terborgseweg 8 had een dienstverleningsfunctie, maar er kon niet geparkeerd worden op eigen terrein. Er kon gebruik gemaakt worden van de vier openbare parkeerplaatsen welke gehandhaafd blijven. De parkeerbehoefte neemt toe met één parkeerplaats. Het plan voorziet in twee parkeerplaatsen op eigen terrein voor de nieuwbouwwoning. Op het terrein van Terborgseweg 8 worden ook twee parkeerplaatsen gerealiseerd. Daarmee wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid.

Energieneutraal

In het bestemmingsplan Parapluplan gemeente Aalten is in artikel 24.1.1 bepaald dat uitsluitend het bestaande aantal woningen is toegestaan. Op basis van artikel 24.1.2 kan hiervan onder voorwaarden worden afgeweken. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Parapluplan Gemeente Aalten heeft de gemeenteraad bij amendement een voorwaarde toegevoegd: de woning wordt energieneutraal gebouwd.
Deze voorwaarde is genuanceerd middels de raadsmededeling van 27 augustus 2019; de voorwaarde vervalt indien:

  • 1. binnen de contouren/de hoofdbouwmassa van het desbetreffende object een woning aanwezig is (geweest) en als zodanig in gebruik is (geweest) danwel;
  • 2. er bij dat onroerend goed fysiek onvoldoende ruimte is om de technische voorzieningen ten behoeve van duurzame energie daadwerkelijk te kunnen realiseren danwel;
  • 3. de naleving van de eis met betrekking tot energieneutraliteit redelijkerwijs niet kan worden verlangd.

In de hiervoor geschetste gevallen wordt dan vervolgens aangesloten op de eis van het Bouwbesluit 2012: norm bestaande bouw. De nieuwbouwwoning wordt energieneutraal gerealiseerd en voldoet aan de voorwaarde. Echter voor het bestaande pand Terborgseweg 10 kan dit redelijkerwijs niet worden verlangd. Daarom wordt voor deze woning aangesloten op de eis van het Bouwbesluit 2012: norm bestaande bouw.

Hemelwater afvoeren:

Het hemelwater wordt geïnfiltreerd op eigen terrein, conform een door de gemeente goed te keuren infiltratieplan, op basis van de volgende uitgangspunten:

  • a. per vierkante meter verhard oppervlak dient minimaal 40 mm hemelwater geïnfiltreerd te worden op eigen terrein;
  • b. overtollig hemelwater mag bovengronds worden geloosd op de openbare weg;
  • c. ondergrondse afvoerleidingen ten behoeve van het hemelwater op het gemeenteriool zijn niet toegestaan;

Bodem

De locatie Terborgseweg 8-10 is in 2009 onderzocht door adviesbureau Econsultancy. In de rapportage (zie Bijlage 12 ) geeft Econsultancy aan dat de bodembedreigende activiteiten (ondergrondse opslag HBO en drukkerij) voldoende zijn onderzocht en geen nadelige invloed hebben gehad op de kwaliteit van de bodem. In de vaste bodem en grondwater zijn slechts licht verhoogde waarden gemeten.

Hierdoor vormt de bodemkwaliteit geen belemmering voor de geplande woningbouw.

Wijziging bestemmingsplan:

De functieaanduiding 'dienstverlening' vervalt. Hiermee wordt de beoogde situatie in het bestemmingsplan vastgelegd. Het aantal woningen neemt toe met twee.

Hoofdstuk 19 Terborgseweg 36

19.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is de locatie bestemd tot 'Wonen' met de functieaanduiding 'specifieke vorm van wonen-1' waardoor een praktijkruimte op de beganegrond is toegestaan. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0021.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0010.jpg"

19.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Op 25 mei 2022 ontvingen wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, realiseren van een woning in een voormalige praktijkruimte aan de Terborgseweg 36 te Dinxperlo.

Met de verplaatsing van de tandartspraktijk wordt invulling aan gegeven aan een compact centrum met alle voorzieningen zo veel mogelijk bij elkaar. Het vrijkomende pand wordt

getransformeerd van een praktijkruimte naar wonen.

Op 20 juli 2022 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).

Wijziging bestemmingsplan:

De bestemming 'Wonen" wordt vervangen door "Wonen-Gestapeld" en de functieaanduiding 'specifieke vorm van wonen - 1 vervalt zodat op de beganegrond een praktijkruimte niet meer is toegestaan. Hiermee wordt de beoogde situatie in het bestemmingsplan vastgelegd.

Hoofdstuk 20 Veldmate 19B

20.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012, uitwerking Veldmate - drie woningen, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, is deze locatie bestemd tot 'Wonen'. Dit uitwerkingsplan volgt uit de bestemming 'Wonen-uit te werken 1' op grond van het bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012.

Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0023.png"

20.2 Planbeschrijving & onderbouwing

In 2019 is de vraag is voorgelegd of de twee kavels mogen benut voor de bouw van één royale vrijstaande woning. In die periode gold nog het ruimtelijk beleid ten aanzien van beperking van het aantal woningen, dat zijn weerslag heeft gevonden in het 'Parapluplan gemeente Aalten'.

Medewerking is toegezegd voor de bouw van één woning, mits deze als zgn. nultredenwoning wordt gebouwd met een norm van EPC = 0. Deze woning is evenmin aangesloten op het aardgasnet.

Op 20 oktober 2019 ontvingen wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, voor de nieuwbouw van een woning aan de Veldmate met inachtneming van de gestelde voorwaarden.

Op 13 februari 2020 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).

Het bouwplan is inmiddels uitgevoerd.

Wijziging bestemmingsplan:
Het bouwvlak vervangen door een nieuw bouwvlak met de bouwaanduiding 'vrijstaand' en met de aanduiding 'maximale bouwhoogte' van 7m en de aanduiding 'maximaal aantal wooneenheden' van 1. De vergunde situatie en inmiddels ook bestaande situatie wordt hiermee nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

Hoofdstuk 21 Wilhelminastraat 1 en 5

21.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 zijn de panden Wilhelminastraat 1 en 5 bestemd tot 'Centrum – Kernwinkelgebied'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0024.png"

21.2 Planbeschrijving & onderbouwing

De gemeenteraad heeft in 2020 de Centrumvisie Dinxperlo vastgesteld. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren ontstaat er een compact en vitaal dorpscentrum. Er is een analyse uitgevoerd naar panden buiten het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie, om de panden in beeld te brengen waar planologische mogelijkheden bestaan voor detailhandel en deze niet (meer) benut worden. Door deze mogelijkheden te verwijderen wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel kan plaatsvinden en wordt detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied geconcentreerd. Op basis van de analyse zijn de betreffende pandeigenaren actief benaderd. De uitkomst van dit overleg is het wijzigen van de planregels voor deze locatie door detailhandel niet op te nemen in de bestemmingsomschrijving van de bestemming Centrum-Kernwinkelgebied. Daardoor wordt detailhandel uitgesloten. Dit past binnen de ambities uit de Centrumvisie Dinxperlo.

Wijziging bestemmingsplan:

De bestemming 'Centrum – Kernwinkelgebied' blijft gehandhaafd. De bestemmingsomschrijving in de planregels wordt in zoverre aangepast dat detailhandel niet meer is toegestaan.

Hoofdstuk 22 Wilhelminastraat 6, 6A-6C

22.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is het pand Wilhelminastraat 6 en 6A bestemd tot 'Detailhandel' en met de specifieke bouwaanduiding 'achtererf'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0025.png"

22.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Het plan voorziet in het opheffen van een detailhandelsbestemming buiten het Dinxperlose kernwinkelgebied. De detailhandelsfunctie is ook feitelijk beëindigd. De bedoeling is het bestaande gebouw in zijn geheel te transformeren ten behoeve van woondoeleinden.

Op 8 oktober 2021 ontvingen wij een aanvraag voor een omgevingsvergunning, deze betreft het verbouwen van een woon-winkelpand naar vier zelfstandige woningen aan de Wilhelminastraat 6, 6a, 6b en 6c te Dinxperlo.

Op 25 november 2021 is de omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouw en handelen in strijd met regels ro (art. 2.1, lid 1, onder c van de Wabo; de zogenaamde kruimelregeling).


Wijziging bestemmingsplan:
De bestemming 'Detailhandel' en de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - achtererf' vervallen en wijzigt in de bestemming 'wonen-gestapeld'. Het aantal woningen is beperkt
tot 4. De vergunde situatie en inmiddels ook bestaande situatie wordt hiermee nu ook in een bestemmingsplan vastgelegd.

Hoofdstuk 23 Wilhelminastraat 9

23.1 Bestaande situatie en geldende bestemming

In het geldende bestemmingsplan Kern Dinxperlo 2012 is bestemd tot 'Centrum - Kernwinkelgebied'. Een fragment van de verbeelding van het geldend bestemmingsplan is hieronder opgenomen, het plangebied is rood omlijnd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0026.png"

23.2 Planbeschrijving & onderbouwing

Dit perceel wordt al geruime tijd gebruikt als tuin/achtererf bij de woning van de Wilhelminastraat 9. Daarom wordt de bestemming 'Centrum – Kernwinkelgebied' gewijzigd naar 'Wonen'. Door deze aanpassing van het bestemmingsplan wordt voorkomen dat hier in de toekomst detailhandel of andere centrumfuncties plaatsvinden. Dit volgt uit de Centrumvisie Dinxperlo, vastgesteld door de gemeenteraad in 2020. Eén van de ambities van de Centrumvisie Dinxperlo is het streven naar een compact kernwinkelgebied om een levendig dorpshart te creëren. Door detailhandel zo veel mogelijk in het kernwinkelgebied te centreren creëren we een compact en vitaal dorpscentrum. Ook deze locatie is geen onderdeel van het kernwinkelgebied zoals gedefinieerd in de centrumvisie en het terrein gebruikt als tuin/achtererf bij de woning.

Wijziging bestemmingsplan:

Dit bestemmingsplan voorziet erin dat de bestemming 'Centrum – Kernwinkelgebied' wordt omgezet in de bestemming 'Wonen'. De feitelijke situatie wordt hiermee planologisch vastgelegd.

Hoofdstuk 24 Diverse locaties

In de afgelopen jaren zijn op diverse locaties delen van openbare gebieden verkocht aan particulieren ter vergroting van hun perceel. Hierdoor is de bestemming van dat verkochte gedeelte niet meer actueel en die wordt middels dit veegplan weer bestemd naar de huidige actuele bestemming.

Wijziging bestemmingsplan waarvoor dit geldt:afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0027.png"

Adres   Globale omschrijving  
Aaldersbeeklaan 27   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Aaldersbeeklaan 33   wijzigen van Groen naar wonen  
Aaldersbeeklaan 35   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Aaldersbeeklaan 43   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
aaldersbeeklaan 53   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Aaldersbeeklaan 75   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Aaldershuuslaan 18   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen en Tuin  
Aaldershuuslaan 34   wijzigen van Groen naar wonen  
Aaldershuuslaan 9   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen en Tuin  
Benninklaan 4   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen en Tuin  
Bernard Ijzerdraadstraat 42   wijzigen van Groen naar wonen  
Bosmanslaan 2   wijzigen van Groen naar wonen en Tuin  
Bosmanslaan 29   wijzigen van Groen naar wonen  
Bosmanslaan 31   wijzigen van Groen naar wonen  
Bosmanslaan 58   wijzigen van Groen naar wonen  
Bosmanslaan 70   wijzigen van Groen naar wonen  
Bosmanslaan 72   wijzigen van Groen naar wonen  
Bosmanslaan 8   wijzigen van Groen naar wonen en Tuin  
Boterweide 1   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Boterweide 3   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Burg. Mr. Verbeekstraat 12   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Bijvank 25   wijzigen van Groen naar wonen en Tuin  
de Hagen 1   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Hagen 43   wijzigen van Groen naar wonen en Tuin  
de Hagen 107   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
de Horsten 11   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Horsten 2   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Horsten 7   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen en Tuin  
De Klumpender 6   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Klumpender 75   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Marke 14   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
De Marke 16   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Gielinklaan 20   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Gielinklaan 28   wijzigen van Groen naar wonen en Tuin  
Gielinklaan 31   wijzigen van Groen naar wonen en Tuin  
Haverlandse Busse 14   wijzigen van Groen naar wonen  
Hoge Veld 26   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen en Tuin  
Marijkestraat 23   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen en Tuin  
Roggekamp 28   wijzigen van Groen naar wonen  
Roggekamp 30   wijzigen van Groen naar wonen  
Roggekamp 40   wijzigen van Groen naar wonen  
Spoorstraat 20   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Spoorstraat 22   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Spoorstraat 24   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Terborgseweg 20-30 (28)   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Vriezenkamp 25   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 27   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 28   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 29   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 39   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 57   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 58   wijzigen van Groen naar wonen  
Vriezenkamp 59   wijzigen van Goen en Verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Vriezenkamp 67   wijzigen van Groen naar wonen  
Wendelenkamp 11   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  
Wendelenkamp 8   wijzigen van verkeer - verblijfsgebied naar wonen  

 

Hoofdstuk 25 Plansystematiek

25.1 Het digitale bestemmingsplan

Volgens het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) wordt een bestemmingsplan met de daarbij behorende toelichting langs elektronische weg vastgelegd. Het bestemmingsplan wordt in die vorm ook vastgesteld, tegelijk met een volledige analoge verbeelding van het bestemmingsplan op papier. Indien de digitale en de analoge verbeelding tot interpretatieverschillen leiden, is de digitale verbeelding beslissend. Het Bro laat echter de feitelijke digitale werkwijze voor een groot gedeelte over aan een ministeriële regeling, de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012, met de daarbij behorende standaarden. Het gaat daarbij om de inrichting, de vormgeving, de verbeelding, de beschikbaarstelling, de authenticiteit, de integriteit, de volledigheid, de vaststelling en de bekendmaking van de digitale ruimtelijke informatie. De meest relevante standaard van de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012 wordt hieronder kort toegelicht.
De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP2012) geeft bindende standaarden voor de opbouw en de verbeelding van het bestemmingsplan, zowel digitaal als analoog. Dit om de gewenste vergelijkbaarheid zeker te stellen. De standaarden hebben geen betrekking op de toelichting van het bestemmingsplan. De toelichting maakt immers geen deel uit van het bestemmingsplan. Wel dient het bestemmingsplan van een toelichting vergezeld te gaan. Het bestemmingsplan zelf bestaat uit een verzameling geografisch bepaalde objecten, die zijn opgeslagen in een digitaal ruimtelijk informatiesysteem en die te raadplegen zijn via een interface, zoals een website. De objecten zijn voorzien van bestemmingen met bijbehorende doeleinden en regels.

25.2 Planopzet

Het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit de regels en bijbehorend GML-bestand waarin de geometrisch bepaalde planobjecten zijn vervat. Het .GML-bestand en de regels dienen in samenhang te worden bekeken.

De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

1. Inleidende regels;

2. Bestemmingsregels;

3. Algemene regels;

4. Overgangs- en slotregels.

Uitgangspunt is om aan gronden in het plangebied een passende bestemming toe te kennen. Met een bestemming wordt tot uitdrukking gebracht welke gebruiksdoelen of functies, met het oog op een goede ruimtelijke ordening, aan de in het plan begrepen gronden zijn toegekend.

Bij de keuze voor een bepaalde bestemming is de (gewenste) hoofdfunctie bepalend. Afhankelijk van de ruimtelijke relevantie en/of de mate waarin de betreffende functie invloed heeft op de omgeving of daaraan eisen stelt, bijvoorbeeld ruimtelijke uitstralingseffecten in de zin van verkeersaantrekkende werking, benodigde parkeervoorzieningen, ruimtebeslag, situeringskenmerken en milieuhinder, wordt gekozen voor een (gespecificeerde) bestemming met eigen planregels (bouw- en gebruiksregels). Binnen de hoofdgroepen van bestemmingen kan worden gekozen voor een verbijzondering van de bestemming met een zelfstandig pakket van planregels, waarin tevens ondergeschikte functies in de bestemmingsomschrijving kunnen worden opgenomen.

Binnen veel hoofdgroepen van bestemmingen komen ondergeschikte functies voor, zoals parkeervoorzieningen, groenvoorzieningen en nutsvoorzieningen. Deze functies kunnen worden opgenomen binnen de bestemmingsomschrijving. Voor bijzondere ondergeschikte functies, die niet onder de algemene bestemmingsomschrijving vallen en niet conflicteren met de bestemming, wordt gekozen voor een afzonderlijke functieaanduiding.

In het navolgende worden de regels per hoofdstuk toegelicht.

25.2.1 Inleidende regels

Hoofdstuk 1 bevat de inleidende regels. Deze regels gelden voor het gehele plangebied.

25.2.1.1 Begrippen

Dit artikel bevat de definities van de in de regels gebruikte begrippen, waarmee een eenduidige interpretatie van deze begrippen is vastgelegd.

25.2.1.2 Wijze van meten

In artikel 2 wordt aangegeven op welke wijze gemeten moet worden bij het beoordelen of de maatvoering in overeenstemming is met de regels. Ook hier is aansluiting gezocht bij de standaard (meet)regels uit de SVBP 2012.

Onderstaand is een voorbeeld opgenomen m.b.t. de interpretatie van de goot- en bouwhoogte van een gebouw.

afbeelding "i_NL.IMRO.0197.BP00115-ON01_0028.jpg"

Voor de bepaling van de goothoogte van een gebouw wordt, indien er sprake is van een lage en hoge druiplijn, uitgegaan van de onderste druiplijn voor het bepalen van de ‘goothoogte’ en bij een platdak is deze 'goothoogte' tevens de 'bouwhoogte' (zie voorbeeld C). De bovenste druiplijn wordt aangemerkt als de ‘bouwhoogte’ (zie voorbeelden D en G). Met deze interpretatie wordt aangesloten bij jurisprudentie hieromtrent van de Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State.

25.2.2 Bestemmingsregels

In het plan zijn de volgende bestemmingen opgenomen:

25.2.2.1 Recreatie - Verblijfsrecreatie

De bestemming 'Gemengd" en Verkeer-Verblijfsgebied vervallen en wijzigen in de bestemming 'Recreatie - Verblijfsrecreatie'.

25.2.3 Algemene regels

Hoofdstuk 3 bevat de algemene regels. Deze gelden voor het gehele plangebied.

25.2.3.1 Anti-dubbeltelregel

De anti-dubbeltelregel is opgenomen om ervoor te zorgen dat grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is of alsnog kan worden gegeven, bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing wordt gelaten.

25.2.3.2 Algemene bouwregels

De algemene bouwregels zijn van toepassing op het als 'karakteristiek' aangewezen gebouw. Het is de bedoeling de verschijningsvorm van dit gebouw zoveel mogelijk veilig te stellen.

Ook wordt in dt artikel het ondergronds bouwen geregeld.

25.2.3.3 Algemene gebruiksregels

Dit artikel regelt enkele aspecten met betrekking tot het gebruik van gronden.

25.2.3.4 Algemene aanduidingsregels

Dit artikel regelt enkele aspecten met betrekking tot de gebruikte aanduidingen.

25.2.3.5 Algemene afwijkingsregels

Door middel van de algemene afwijkingsbevoegdheid kunnen burgemeester en wethouders bij het verlenen van een omgevingsvergunning afwijken van de bestemmingsplanregels voor onder andere geringe overschrijding van bepaalde bouwregels, alsmede voor kunstobjecten, bouwwerken van openbaar nut, telecommunicatievoorzieningen enzovoort. Deze bevoegdheid vergroot de flexibiliteit van het plan.

25.2.3.6 Algemene wijzigingsregels

In dit artikel is opgenomen aan welke voorwaarden moet worden voldaan ingeval gebruik gemaakt wordt van de wijzigingsmogelijkheden.

25.2.3.7 Algemene procedureregels

In dit artikel is de procedure beschreven die gevolgd moet worden bij een uitwerking of wijziging van het plan, dan wel het stellen van nadere eisen.

25.2.4 Overgangs- en slotregels

Hoofdstuk 4 bevat regels omtrent overgangsrecht en de slotregel. Deze gelden voor het hele plangebied.

25.2.4.1 Overgangsrecht

Dit artikel regelt ten aanzien van gebouwen en van gebruik dat bestaande gebouwen of bestaand gebruik dat afwijkt van het plan, onder voorwaarden mag worden voortgezet.

25.2.4.2 Slotregel

In dit artikel staat de naam van het bestemmingsplan.

25.3 Handhaving van het plan

Het ontwikkelen van beleid en de vertaling hiervan in een bestemmingsplan heeft weinig zin, indien na de vaststelling van het bestemmingsplan de regels van het plan niet gehandhaafd (kunnen) worden. Daarom is het belangrijk al tijdens het opstellen van een bestemmings- plan aandacht te besteden aan de handhaafbaarheid van de opgestelde regels. Hierbij is een aantal punten in het bijzonder van belang:

    • 1. Voldoende kenbaarheid van en draagvlak voor het bestemmingsplan
      Een goed handhavingsbeleid begint bij de kenbaarheid van het bestemmingsplan bij degenen die het moeten naleven. De inhoud van het plan kan slechts gehandhaafd worden, indien het beleid en de regeling in grote kring ondersteund wordt door de gebruikers van het bestemmingsplan. Een algemene positieve benadering van het bestemmingsplan is om die reden wenselijk. Uiteraard zal niet iedereen zich kunnen vinden in elk onderdeel van het plan.
    • 2. Realistische en inzichtelijke regeling
      Een juridische regeling dient inzichtelijk en realistisch te zijn. Dat wil zeggen, dat het plan niet onnodig beperkend of inflexibel dient te zijn. De regels dienen niet meer, maar ook niet minder te regelen dan noodzakelijk is.
    • 3. Actief handhavingsbeleid
      Het sluitstuk van een goed handhavingsbeleid is voldoende controle op de feitelijke situatie in het plangebied. Indien de regels worden overtreden moeten adequate maatregelen worden getroffen. Indien dit wordt nagelaten ontstaat een grote mate van rechtsonzekerheid.

25.4 Retrospectieve toets

25.4.1 Algemeen

Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Het bestemmingsplan is het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is. Deze situatie kan gaandeweg de planperiode wijzigen, bijvoorbeeld door veranderd stedenbouwkundig inzicht, functiewijziging en/of veranderingen in gebruik. Ook ruimtelijke ontwikkelingen en vernieuwing van onder andere ruimtelijk, economisch, verkeerskundig en milieubeleid dragen bij aan de veroudering van geldende bestemmingsplannen.

Om recht te doen aan een goede ruimtelijke ordening binnen het plangebied wordt daarom aangegeven in welke situaties de bestemming wordt gekozen gelijk aan de oude bestemming (na strijdige situatie te hebben gewraakt) en in welke situaties een nieuwe bestemming wordt gegeven (positief bestemmen), waarmee de strijdige situatie wordt gelegaliseerd. Daarnaast wordt, indien van toepassing, aangegeven wanneer een strijdige situatie onder het overgangsrecht wordt gebracht.

25.4.2 Retrospectieve toets ten behoeve van dit plan

Er worden in dit geval geen met het geldende bestemmingsplan strijdige situaties gelegaliseerd en evenmin worden er zaken onder het overgangsrecht gebracht.

Voor al de gevallen geldt dat voor de betreffende locaties een toegesneden bestemming wordt toegekend met het oog op de reeds bestaande dan wel gewenste toekomstig situatie, die uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar wordt geacht.

Hoofdstuk 26 Uitvoerbaarheid

26.1 Economische uitvoerbaarheid

Het gaat hier om particuliere initiatieven, waarbij verschillende partijen zijn betrokken.

Veelal zijn met de initiatiefnemers realisatieovereenkomsten gesloten voor de tegemoetkoming in de schade, zoals bedoeld in de artikelen 6.1 tot 6.3 van de Wet ruimtelijke ordening.

De kosten voor de planprocedure en de uitvoering van het bestemmingsplan komen voor rekening van de initiatiefnemers.

Voor het gemeentebestuur staat vast dat dit plan ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd.

26.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

26.2.1 Vooraankondiging / inspraak

Op 20 december 2022 heeft de formele vooraankondiging van deze planherziening plaats gevonden via de rubriek Aalten-Actueel in het Aaltens Nieuws en De Band.

26.2.2 Vooroverleg

We hebben op 16 december 2022 een reactie ontvangen van de provincie dat er geen aanleiding is het plan in het kader van het vooroverleg voor te leggen aan de Provincie Gelderland. Het plangebied raakt geen provinciale belangen volgens de omgevingsverordening. Daarmee vormen de Omgevingsvisie en -verordening geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van onderhavig plan.

We hebben op 4 januari 2023 een reactie ontvangen van het waterschap Rijn en IJssel in het kader van het vooroverleg van dit plan. Het waterschap vraagt aandacht voor:

  • het infiltreren of vertraagd afvoeren van hemelwater bij nieuwbouw locaties en specifieke aandacht voor de Anholtseweg in verband met wateroverlast bij intensievere lange extreme buien blijkend uit de stresstest;
  • persleiding met de daarbij behorende zgn. belangenstrook.

Deze opmerkingen zijn als volgt verwerkt in het bestemmingsplan:

  • Bij nieuwbouw locaties houden wij de normering van het waterschap aan. Dit is waar relevant per locatie in de toelichting benoemd;
  • Dit van toepassing ter plaatse van de Anholtesweg 49. Hier is een dubbelbestemming 'Leiding - Riool' opgenomen; 

26.3 Procedure

26.3.1 Ontwerpfase

Het ontwerp van het bestemmingsplan wordt met ingang van pm. gedurende zes weken ter inzage gelegd.

Gedurende deze periode kan een ieder gedurende de terinzagetermijn op het bestemmingsplan reageren en een zienswijze inbrengen.