direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Bestemmingsplan Herziening Bestemmingsregels Wonen 3
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP671Bestemregels3-vo01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

De gemeenteraad van Groningen heeft op 24 juni 2015 de woonvisie Wonen in Stad vastgesteld. In eerste instantie is voor de binnenstad en de omliggende wijken in 2017 het bestemmingsplan Herziening Bestemmingsregels Wonen (HBW) vastgesteld om aan de beleidsdoelstellingen uit de Woonvisie te voldoen. Het bestemmingsplan Herziening Bestemmingsregels Wonen 2 (HBW2) heeft in 2020 voor de rest van de stad dezelfde regels vastgelegd. Als regel is gesteld dat zelfstandige wooneenheden een oppervlakte van meer dan 50 m2 moeten hebben.

Als uitzondering op de m2 eis is in HBW en HBW2 een omvormingsregel geïntroduceerd om kwaliteitsverbetering in de kamerverhuur te stimuleren. Onder voorwaarden is het sindsdien toegestaan om onzelfstandige wooneenheden (kamers) om te zetten naar zelfstandige wooneenheden van minimaal 24 m2 (studio's). Als regel is gesteld dat het aantal huishoudens in een pand met verhuurde kamers afneemt. De werking en effecten van deze regel zijn geëvalueerd. De regel schiet inmiddels zijn doel voorbij. Beleggers maken veelvoudig gebruik van deze mogelijkheid, waardoor het aantal kamerverhuurkamers harder terugloopt dan voorzien. Daarom wordt de omvormingsregel met voorliggend bestemmingsplan weer geschrapt.

In HBW en HBW2 is ook een splitsingsverbod opgenomen. Woningen mogen door dit verbod niet gesplitst worden in kleine eenheden. Daarmee worden gangbare gezinswoningen beschermd tegen opdeling. In de regels is een afwijkingsmogelijkheid opgenomen die splitsing kan toestaan voor woningen met een oppervlakte van minimaal 140 m2. Inmiddels is gebleken dat er in die regel een maas zit, waardoor een woning eerst bij recht kan worden vergroot tot 140 m2 of meer en vervolgens gesplitst via de afwijkingsbevoegdheid. Daardoor verdwijnen alsnog woningen uit dit segment uit de woningvoorraad. Dit gebrek wordt in voorliggend bestemmingsplan hersteld.

1.2 Begrenzing plangebied

Het plangebied van het bestemmingsplan Herziening Bestemmingsregels Wonen 3 betreft alle onderliggende bestemmings- en uitwerkingsplannen van het gebied dat in onderstaand overzicht en in het kaartje is weergegeven. Het plangebied omvat de voormalige gemeente Groningen. Grotendeels gaat het om de bestemmings- en uitwerkingsplannen die ook onder het facetbestemmingsplan HBW2 vielen. Enkele recentere bestemmings- en uitwerkingsplannen die sinds HBW2 zijn vastgesteld en ook de omvormingsregel en/of afwijkingsbevoegdheid splitsing bevatten zijn hieraan toegevoegd.

Het gaat om de volgende bestemmingsplannen.

nr   naam  
427   Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt  
430   Vinkhuizen 2007  
433   Meerstad – Midden (Slochteren)  
439   Oud Zuid  
448   Waterrand Oosterparkwijk  
449   Kempkensberg – Engelse Kamp e.o.  
450   Coendersborg  
453   Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk  
454   De Held III  
455   De Wijert  
456   Woonwagenterrein Hoendiep  
457   La Liberté  
458   Corpus den Hoorn 2008  
459   Bodenterrein - UMCG  
467   Korrewegwijk – De Hoogte 2009  
468   Pop Dijkemaweg  
470   Grote Markt - Oostwand  
471   Helpman  
472   De Held I  
473   De Hunze / Van Starkenborgh  
477   Cortinghborg  
480   Oosterpoort  
481   Poelestraat-achterzijde  
482   Hoogkerk-Gravenburg  
484   Bedrijventerrein Koningsweg  
485   Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof  
486   Buitengebied  
487   Pop Dijkemaweg 38  
489   Oosterparkwijk  
490   Regiotram – tracédelen I en II (woonblok hoek Eikenlaan)  
491   Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg  
493   Damsterdiep 269 en 275  
495   Reitdiep 2012  
497   Lewenborg/Ruischerwaard  
501   Trefkoel  
502   Semmelweisstraat  
503   Schildersbuurt  
504   Kranenburg – Stadspark  
505   Beijum  
506   Ebbingekwartier  
508   Binnenstad-Oost 2012  
512   Friesestraatweg-Hoogeweg  
513   Hortusbuurt - Noorderplantsoen  
514   Bessemoerpark  
517   Westpark  
521   Sontweggebied - Damsterdiep  
522   Ruskenveen 2012  
523   Lintdorpen en Ruischerbrug  
526   Binnenstad  
527   Europapark 2013  
529   Paddepoel centrum  
530   Kardinge  
532   Oranjebuurt - Noorderplantsoenbuurt  
533   Cortinghborg II  
539   Helpermaar 2014  
540   Partiële herziening bestemmingsplan Poelestraat-achterzijde  
544   Bedrijfsperceel Wolddijk  
550   Uitwerkingsplan Reitdiep 2015  
553   Halfweg  
556   Vishoek, Hoekstraat en Muurstraat  
561   Melisseweg  
562   Hoogkerk-Zuid 2016  
564   Polaris Pleiadenlaan  
568   Meerstad-Midden West  
569   De Meeuwen-De Brink 2017  
581   Friesestraatweg 209  
636   Midscheeps 3  
UP001   Uitwerkingsplan Plutolaan  
UP005   Uitwerkingsplan De Meeuwen  
UP006   Uitwerkingsplan Meeroevers vlek 3  
UP008   Uitwerkingsplan Groenewei  
UP009   Uitwerkingsplan De Zeilen  
UP010   Uitwerkingsplan De Zeilen 2  
UP011   Meeroevers II/b vlek 13  

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP671Bestemregels3-vo01_0001.png"

Figuur 1: plangebied bestemmingsplan Herziening Bestemmingsregels Wonen 3

Hoofdstuk 2 Jongerenhuisvesting

2.1 Provinciaal beleid

In de Provinciale Omgevingsvisie geeft de provincie aan dat in de stad Groningen de opgave gericht is op het vergroten van de woningvoorraad, naast de kwaliteitsverbetering en de verduurzaming. Daarbij richt de Provincie zich op alle doelgroepen, met een extra focus op gezinnen en jongeren. Verder verwacht de Provincie de komende jaren een toename van met name eenpersoonshuishoudens en een sterke wens tot binnenstedelijk wonen. Inzetten op investeren in goedkopere huurwoningen kan hierbij helpen in de regionale balans.

2.2 Gemeentelijk beleid

Woonvisie Een thuis voor iedereen
Al jaren is jongerenhuisvesting een onderwerp van aandacht voor de gemeente. In de Woonvisie 'Een thuis voor iedereen' geven we aan dat zorgen voor goede huisvesting voor jongeren en studenten een belangrijke randvoorwaarde is om Groningen dè onderwijsstad van Nederland te laten zijn en blijven. Ondanks de toevoeging van duizenden veelal hoogwaardige jongereneenheden in de afgelopen jaren is nog altijd sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod. Op zoek naar duurzame oplossingen ondertekenden we in november 2018 samen met corporaties, onderwijsinstellingen en studentenorganisaties het convenant Studenten- en Jongerenhuisvesting Groningen 2019-2022. Samen maken we werk van voldoende, betaalbare en zeker ook goede jongerenhuisvesting.

Het aspect betaalbaarheid is de afgelopen jaren een steeds groter aandachtspunt geworden. In de Woonvisie constateren we dat het aantal kamers de laatste jaren door de omvorming van onzelfstandige eenheden naar zelfstandige eenheden afneemt. Het prijsverschil tussen een onzelfstandige kamer en een zelfstandige studio is echter vaak aanzienlijk. Kwaliteit moet ook in de toekomst betaalbaar blijven.

Meerjarenprogramma Wonen

Elk jaar maakt de gemeente een meerjarenprogramma Wonen. Het Meerjarenprogramma is een vertaling van de centrale doelen van de Omgevingsvisie. Op basis van actuele ontwikkelingen, nieuwe beleidsthema's en concrete realisatie van projecten en beleid kan worden bepaald of de doelstellingen uit de Omgevingsvisie behaald worden. Het actuele Meerjarenprogramma dateert van januari 2022. Thema's zijn: faciliteren van de groei van de stad, de stad leefbaar en aantrekkelijk houden voor alle bewoners, en de energietransitie versnellen.

In het Meerjarenprogramma Wonen 2022-2025 hebben we de beleidsregel die het mogelijk maakt om onzelfstandige eenheden (kamers) om te zetten naar zelfstandige eenheden (studio's) geëvalueerd. Het is gebleken dat men meer kamers omzet naar studio's dan voorzien. Daarom hebben we aangegeven de regel te gaan schrappen.

2.3 Problematiek en aanpak

Om de leefbaarheid in de stad te vergroten hebben we in 2017 het bestemmingsplan HBW vastgesteld. Dit bestemmingsplan beperkte voor de binnenstad en de schilwijken de toevoeging van extra kamers en kleine zelfstandige appartementen. Met het bestemmingsplan HBW2 zijn in 2020 deze beperkende maatregelen ook genomen voor de overige wijken. Als regel is gesteld dat zelfstandige wooneenheden een oppervlakte van meer dan 50 m2 moeten hebben.

Omvormingsregeling
Om kwaliteitsverbetering in de kamerverhuur te stimuleren hebben we destijds toegestaan dat kamers omgevormd kunnen worden naar studio's. Als regel is gesteld dat het aantal huishoudens in een pand door de omvorming afneemt en dat een studio een minimale oppervlakte moet hebben van 24 m². We wilden hiermee ook de intensiteit van bewoning laten afnemen en daarmee eventuele overlast beperken. Met deze regel is een uitzondering gemaakt op de 50 m2 regel. De werking en effecten van deze regel zijn geëvalueerd. De regel schiet inmiddels zijn doel voorbij. Beleggers maken veelvuldig gebruik van deze mogelijkheid, waardoor het aantal kamerverhuurkamers harder terugloopt dan voorzien.

Het effect van de coronapandemie en de druk op de woningmarkt zorgt voor een toenemende vraag naar kamers. Door de grote populariteit van de omvormingsregel neemt het aantal kamers echter juist af. Wat ook meespeelt is dat de huurprijs van studio's de afgelopen tijd enorm gestegen is. Dit zorgt ervoor dat dergelijke eenheden in veel gevallen onbetaalbaar worden voor jongeren. Het gevolg is dat de gerealiseerde studio's door andere doelgroepen gehuurd worden. Een ander effect van de hoge huurprijzen is dat de studio's steeds vaker bewoond worden door twee jongeren om de huur betaalbaar te houden. Daardoor is niet langer sprake van een afname van bewonersintensiteit in omgevormde panden, maar neemt deze juist toe.

De huidige omvormingsregeling heeft dus tot gevolg dat steeds meer kamers verdwijnen, terwijl geen nieuwe kamers aan het aanbod worden toegevoegd. Dit is een ongewenste ontwikkeling. Daarom is besloten om met voorliggend bestemmingsplan de omvormingsregel uit de bestemmingsplannen te schrappen.

Afwijkingsbevoegdheid splitsen van woningen
In de bouwregels van bestemmingen is met HBW en HBW2 een splitsingsverbod opgenomen. Woningen mogen door dit verbod niet gesplitst worden in kleine eenheden. Daarmee worden gangbare gezinswoningen beschermd tegen opdeling. Er is in de bestemmingsplannen ook een afwijkingsbevoegdheid opgenomen die splitsing kan toestaan. Daarmee kan splitsing worden toegelaten voor het realiseren van meergeneratiewoningen en voor splitsing in eenheden groter dan 50 m². Als voorwaarde is gesteld dat de woning minimaal 140 m² groot is. Op die manier worden de goedkopere gezinswoningen, die veelal kleiner zijn dan 140 m², beschermd tegen splitsing. Inmiddels is gebleken dat er in die regel een maas zit, waardoor een woning eerst bij recht kan worden vergroot tot 140 m2 of meer en vervolgens gesplitst kan worden via de afwijkingsbevoegdheid. Daardoor verdwijnen alsnog woningen uit dit segment uit de woningvoorraad. Dit gebrek wordt in voorliggend bestemmingsplan hersteld.

Hoofdstuk 3 Planologische maatregelen

Dit facetbestemmingsplan ondersteunt ons beleid ten aanzien van jongerenhuisvesting zoals we geformuleerd hebben in de woonvisie Een thuis voor iedereen en het Meerjarenprogramma Wonen. Onderstaand wordt kort ingegaan op de te nemen planologische maatregelen.

Schrappen omvormingsregel
In de onderliggende bestemmingsplannen (zie voor overzicht paragraaf 1.2) worden de regels van de bestemmingen Wonen / Woondoeleinden, Centrum (doeleinden) en Gemengd(e doeleinden) aangepast. In enkele gevallen gebeurt dit ook voor de bestemmingen Bedrijf, Maatschappelijk en Dienstverlening omdat in die gevallen ook de omvormingsregel is geïntroduceerd. De aanpassing omvat het schrappen van de omvormingsregel. Enkel nog bestaande omgevormde woningen zijn toegestaan.

Wijzigen afwijkingsbevoegdheid splitsen van woningen
In de onderliggende bestemmingsplannen wordt de afwijkingsbevoegdheid voor het splitsen van woningen aangepast. Straks is het niet meer mogelijk om een woning eerst te vergroten tot 140 m2 of meer en vervolgens te splitsen. Hiermee wordt het gebrek in de regeling hersteld.

Hoofdstuk 4 Juridische toelichting

4.1 Algemeen

Het bestemmingsplan Herziening Bestemmingsregels Wonen 3 is een facetbestemmingsplan dat planregels herziet op één aspect voor de onderliggende 74 geldende bestemmingsplannen. Het is een plan op basis van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).

Dit bestemmingsplan is gemaakt conform de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 en het standaardbestemmingsplan van de gemeente Groningen.
Het bestemmingsplan is digitaal gemaakt. De digitale verbeelding is variabel in schaal doordat kan worden in- en uitgezoomd, en bezit een meetfunctie. Het digitale plan is raadpleegbaar via het internet (gemeente.groningen.nl/projecten-en-bestemmingsplannen alsook www.ruimtelijkeplannen.nl). Daar zijn de digitale bestanden ook te downloaden.
De verbeelding is getekend conform de PRABPK 2012 (Praktijkrichtlijn Analoge Bestemmingsplankaart). De verbeelding geeft in samenhang met de regels de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied aan.

4.2 Geldende bestemmingsplannen en overige regelingen

In het plangebied gelden momenteel de bestemmings- en uitwerkingsplannen zoals opgesomd in onderstaande tabel. In totaal gaat het om 74 plannen. Het plangebied omvat grotendeels de bestemmingsplannen die al vielen onder het bestemmingsplan HBW2. De bestemmings- en uitwerkingsplannen die vielen onder HBW2 worden door dit nieuwe plan opnieuw gewijzigd. Dat betekent dat niet het plan HBW2 moet worden gewijzigd, maar de daaronder vallende plannen zelf. Het is daarom noodzakelijk om deze 70 plannen weer mee te nemen in dit plan. Alle plannen zijn in onderstaande lijst ondergebracht.

nr   naam   vastgesteld   onherroepelijk  
427   Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt   31-05-2006   09-01-2008  
430   Vinkhuizen 2007   20-06-2007   03-09-2007  
433   Meerstad – Midden (Slochteren)   20-12-2007   30-07-2008  
439   Oud Zuid   27-05-2009   23-06-2010  
448   Waterrand Oosterparkwijk   30-09-2009   11-05-2010  
449   Kempkensberg – Engelse Kamp e.o.   29-10-2008   03-03-2009  
450   Coendersborg   28-10-2009   26-01-2010  
453   Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk   27-01-2010   23-04-2010  
454   De Held III   17-06-2009   29-09-2009  
455   De Wijert   27-01-2010   27-04-2010  
456   Woonwagenterrein Hoendiep   26-01-2011   22-04-2011  
457   La Liberté   28-01-2009   23-04-2009  
458   Corpus den Hoorn 2008   17-12-2008   24-03-2009  
459   Bodenterrein - UMCG   26-05-2010   03-09-2010  
467   Korrewegwijk – De Hoogte   20-10-2010   31-12-2010  
468   Pop Dijkemaweg   30-01-2013   29-03-2013  
470   Grote Markt - Oostwand   30-11-2011   03-07-2012  
471   Helpman   20-10-2010   01-06-2011  
472   De Held I   29-09-2010   31-12-2010  
473   De Hunze / Van Starkenborgh   20-10-2010   21-01-2011  
477   Cortinghborg   30-11-2011   16-03-2012  
480   Oosterpoort   29-05-2013   24-12-2013  
481   Poelestraat-achterzijde   30-11-2011   03-07-2012  
482   Hoogkerk-Gravenburg   18-07-2012   23-01-2013  
484   Bedrijventerrein Koningsweg   26-06-2013   14-05-2014  
485   Hoornse Meer, Hoornse Park en Piccardthof   28-09-2011   25-07-2012  
486   Buitengebied   25-04-2012   24-04-2013  
487   Pop Dijkemaweg 38   15-12-2010   05-04-2012  
489   Oosterparkwijk   28-03-2012   02-08-2012  
490   Regiotram – tracédelen I en II   18-07-2012   30-01-2013  
491   Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg   21-12-2011   09-01-2013  
493   Damsterdiep 269 en 275   28-09-2011   21-11-2012  
495   Reitdiep 2012   18-07-2012   11-07-2013  
497   Lewenborg/Ruischerwaard   28-03-2012   30-01-2013  
501   Trefkoel   28-09-2011   25-11-2011  
502   Semmelweisstraat   25-01-2012   30-03-2012  
503   Schildersbuurt   19-12-2012   22-02-2013  
504   Kranenburg – Stadspark   26-06-2013   24-04-2014  
505   Beijum   26-06-2013   04-10-2013  
506   Ebbingekwartier   25-01-2012   30-03-2012  
508   Binnenstad-Oost 2012   24-03-2013   19-09-2013  
512   Friesestraatweg-Hoogeweg   30-01-2013   05-04-2013  
513   Hortusbuurt - Noorderplantsoen   26-03-2013   17-07-2014  
514   Bessemoerpark   19-12-2012   22-02-2013  
517   Westpark   29-05-2013   26-07-2013  
521   Sontweggebied - Damsterdiep   26-06-2013   19-07-2014  
522   Ruskenveen 2012   26-06-2013   04-10-2013  
523   Lintdorpen en Ruischerbrug   26-06-2013   04-10-2013  
526   Binnenstad   08-06-2016   05-10-2016  
527   Europapark 2013   25-09-2013   29-11-2013  
529   Paddepoel centrum   26-06-2013   04-10-2013  
530   Kardinge   26-10-2016   25-02-2017  
532   Oranjebuurt - Noorderplantsoenbuurt   17-12-2014   27-01-2016  
533   Cortinghborg II   23-04-2014   04-07-2014  
539   Helpermaar 2014   18-02-2015   30-04-2015  
540   Partiële herziening bestemmingsplan Poelestraat-achterzijde   29-10-2014   09-01-2015  
544   Bedrijfsperceel Wolddijk   18-3-2015   15-05-2015  
550   Uitwerkingsplan Reitdiep 2015   15-12-2015   03-03-2016  
553   Halfweg   28-06-2017   07-09-2017  
556   Vishoek, Hoekstraat en Muurstraat   08-06-2016   19-04-2017  
561   Melisseweg   26-10-2016   15-12-2016  
562   Hoogkerk-Zuid 2016   29-03- 2017   22-06-2017  
564   Polaris Pleiadenlaan   25-01-2017   23-03-2017  
568   Meerstad-Midden West   31-01-2018   29-03-2018  
569   De Meeuwen-De Brink 2017   28-06-2017   08-08-2018  
581   Friesestraatweg 209   28-03-2018   24-05-2018  
636   Midscheeps 3   15-09-2021   18-11-2021  
UP001   Uitwerkingsplan Plutolaan   15-03-2011   06-05-2011  
UP005   Uitwerkingsplan De Meeuwen   24-03-2020   28-05-2020  
UP006   Meeroevers Vlek 3 het Eiland   20-09-2018   01-11-2018  
UP009   Uitwerkingsplan De Zeilen   21-05-2019   18-07-2019  
UP010   Uitwerkingsplan De Zeilen 2   16-03-2021   10-06-2021  
UP008   Uitwerkingsplan Groenewei   21-05-2019   18-07-2019  
UP011   Meeroevers II/b vlek 13   23-03-2021   20-07-2021  

4.3 Toelichting op de artikelen

4.3.1 Artikelsgewijze toelichting

Inleidende regels

Artikel 1 
Dit artikel bevat de in het plan gebruikte begrippen en hun definitie. Hieronder een korte toelichting op het begrip bestaand.

bestaand
Als er nieuwe of strengere regels worden ingevoerd, kan het zijn dat bestaande situaties niet meer aan de nieuwe regels voldoen. Zonder verdere maatregelen zouden die situaties dan onder het overgangsrecht vallen. Dat is niet altijd wenselijk. In zo'n geval creëren we voor bestaande situaties een uitzondering op de nieuwe regel. Daarbij gebruiken we het begrip bestaand.

Er zijn twee peildata om vast te stellen of een situatie bestaand is.

    • 1. Voor het bouwen is de peildatum de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan. Vanaf dat moment geldt er immers een aanhoudingsplicht, waardoor in beginsel geen vergunningen meer worden verleend voor situaties die kort daarna in strijd zouden komen met de nieuwe of strengere regel.
    • 2. Voor het gebruik is de peildatum de inwerkingtreding van het bestemmingsplan.

Een bouwwerk is legaal als het op het tijdstip van vaststelling van het bestemmingsplan:
a. aanwezig is,
b. in uitvoering is of
c. gebouwd kan worden.
in alle drie de gevallen moeten de benodigde omgevingsvergunningen voor het bouwen verleend zijn, anders kan er geen sprake zijn van een legale situatie.

Artikel 2 
Dit artikel legt vast welke bestemmings- en uitwerkingsplannen onder de werking van dit facetbestemmingsplan vallen.

Bestemmingsregels
Dit voorontwerp geeft een globale weergave van de wijzigingen in de onderliggende bestemmings- en uitwerkingsplannen door middel van voorbeeldartikelen 3.1 en 3.2. In de ontwerpversie van dit bestemmingsplan worden de exacte wijzigingen per bestemmings- of uitwerkingsplan uitgewerkt.

Artikel 3.1
Dit artikel regelt dat, voor zover bestemmingen in de bestemmings- en uitwerkingsplannen een omvormingsregel bevatten die zelfstandige woningen van minimaal 24 m2 toestaan, die regel wordt geschrapt. De regel wordt dusdanig gewijzigd dat enkel nog bestaande zelfstandige woningen van die omvang zijn toegestaan. Hiermee worden bestaande, legale omzettingen dus niet door het schrappen van de omvormingsregel geraakt.

Artikel 3.2
Dit artikel regelt dat, voor zover bestemmingen in de bestemmings- en uitwerkingsplannen een afwijkingsbevoegdheid bevatten die het splitsen van een woning met een gebruiksoppervlakte groter dan of gelijk aan 140 m2 mogelijk maken, die regel wordt gewijzigd. Het begrip bestaand wordt ingevoegd, waardoor de afwijkingsbevoegdheid enkel nog geldt voor woningen met een bestaande gebruiksoppervlakte groter dan of gelijk aan 140 m2.

Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 4
Dit artikel regelt het overgangsrecht. De redactie is conform de artikelen 3.2.1 en 3.2.2 van het Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 5
Dit artikel bevat de zogenoemde slotregel, die bedoeld is voor een eenduidige vastlegging van de naam van het bestemmingsplan.