vastgesteld |
De gemeenten Landerd en Grave hebben bestemmingsplannen in procedure gebracht voor de herinrichting van de N324.
Doel van de herinrichting is de weg veiliger te maken. De herinrichting bestaat met name uit het vervangen van gevaarlijke kruisingen door rotondes en het plaatsen van verkeersregelinstallaties. De herinrichting past niet overal binnen de ter plaatsende geldende bestemmingsplannen. Daarom is een aantal bestemmingsplannen opgesteld voor deeltrajecten in Landerd en Grave. Voor de aanpassing op het grondgebied van gemeente Oss is geen bestemmingsplanaanpassing nodig.
De herinrichting vergt op diverse plaatsen meer ruimtebeslag dan de huidige weg. In een aantal gevallen betekent dit, dat de uitbreiding samenvalt met de ecologische hoofdstructuur (ehs) die in de Verordening ruimte op veel plaatsen langs de N324 is opgenomen. De regels van de verordening hebben voor gronden die zijn aangewezen als ehs als uitgangspunt de ontwikkeling en bescherming van natuur. Een bestemming Verkeer en inrichting voor de weg past hier niet in.
In het ontwerpplan is daarom in een wijziging in de (ehs) voorzien ten opzichte van de structuur zoals op dat moment opgenomen in de Verordening ruimte.
Dit is gebaseerd op mogelijkheden die de Verordening ruimte bevat voor aanpassing van grenzen ten behoeve van bestemmingsplannen. Meer informatie hierover is opgenomen in Hoofdstuk 3
Verordening ruimte.
Het voornemen om ons te verzoeken de grenzen van de structuur 'ecologische hoofdstructuur' in de Verordening ruimte voor het gemeentelijk plan aan te passen heeft samen met de gemeentelijke ontwerpplannen ter inzage gelegen:
Gedurende de genoemde termijnen was het mogelijk te reageren op het aanpassen van de Verordening ruimte. Er zijn geen reacties ingezonden tegen deze wijziging van de begrenzingen in de Verordening ruimte.
Wij hebben besloten over te gaan tot het aanpassen van de begrenzingen in de Verordening ruimte ten behoeve van de herinrichting van de N324 en de gemeentelijke bestemmingsplannen.
In de toelichting van de ontwerp-bestemmingsplannen van Landed en Grave en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt zorgvuldig onderbouwd dat aan de regels behorend bij een verzoek om wijziging van de ecologische hoofdstructuur op verzoek op basis van het nee-tenzij princpe wordt voldaan. Planologisch is dit op een juiste wijze door vertaald in het ontwerp van het gemeentelijk plan dat daarmee voldoet aan de daaraan gestelde regels in de Verordening ruimte.
Ook wordt afdoende gemotiveerd dat het realiseren van deze herinrichting van de N324 voor de gemeente Oss, Landerd en Grave van groot openbaar belang is en dat er geen alternatieven zijn die de ecologische hoofdstructuur geheel kunnen ontzien.
Het overgelegde compensatieplan d.d. 6 december 2016 voldoet verder aan artikelen 5.6 en 5.8 Vr.
Financiële compensatie
Bij de herinrichting van de N324 is ervoor gekozen om de aantasting van de ecologische hoofdstructuur financieel te compenseren door storting van in totaal € 78.460 in het provinciaal fonds.
De Verordening ruimte 2014 bestaat uit kaartmateriaal en regels die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden in een digitaal plan. Dit digitale plan kan in een kaartviewer in een internetbrowser bekeken en geraadpleegd worden. Een klik op de kaart maakt duidelijk welke structuren en aanduidingen met bijbehorende regels op die locatie gelden. Dit samenspel tussen kaarten en regels bepaalt welke normen een gemeente voor een bepaalde locatie moet hanteren bij het maken van een bestemmingsplan of bij het verlenen van een omgevingsvergunning die afwijkt van het geldende bestemmingsplan.
De kaarten maken dus deel uit van die normen en een wijziging van de kaarten betekent dat voor die locatie een andere norm gaat gelden. Bijvoorbeeld in plaats van de regels voor het gemengd landelijk gebied worden regels voor bestaand stedelijk gebied van toepassing.
Het is niet mogelijk in beroep te gaan tegen "algemeen verbindende voorschriften". Het gaat dan om wetten- en andere officiële regels, waaronder ook de provinciale Verordening ruimte valt. Ook tegen deze wijziging van de Verordening ruimte is daarom geen beroep mogelijk.
Omdat de gemeente bij het vaststellen van een bestemmingsplan de Verordening in acht moet nemen, zou het zonder aanpassingen van de kaart van de verordening niet mogelijk zijn om de bestemmingsplannen van Grave en Landerd voor de herinrichting van de N324 vast te stellen. Het plan zoals het er nu ligt is immers in strijd met de regels voor de ehs. Vaststelling is dus alleen mogelijk wanneer de kaart van de Verordening ruimte zodanig is aangepast, dat het plan er niet langer mee in strijd is.
Om aanvaardbare en wenselijke wijzigingen in de grenzen van de ehs in het kader van een gemeentelijk plan mogelijk te maken, bevat de verordening in artikel 5.3 een regeling waarbij wij onder voorwaarden deze grenzen kunnen wijzigen op verzoek.
In artikel 36.5 is de procedure hiervoor opgenomen. Deze strekt ertoe, dat wij kennis kunnen nemen van zienswijzen over de nieuwe ehs-grenzen, voordat wij hierover een besluit nemen. Omwille van overzichtelijkheid en ter voorkoming van vertraging in de gemeentelijke besluitvorming is bepaald dat hiervoor gelegenheid wordt geboden tegelijkertijd met de terinzagelegging van de ontwerp-bestemmingsplan.
Indien de ecologische hoofdstructuur aangepast moet worden ten behoeve van een plan, dient de aantasting van de natuur te worden gecompenseerd. Dit kan op de volgende manieren, een combinatie is ook mogelijk:
De voorschriften voor natuurcompensatie zijn te vinden in bijlage 1 "Relevante artikelen Verordening ruimte". In artikel 40 lid 4 Vr is een overgangsregeling opgenomen voor de wijze van compenseren. De volledige tekst van deze artikelen is opgenomen in de bijlage bij de toelichting.
In de Verordening ruimte wordt de ruimtelijke hoofdstructuur gevormd door het bestaand stedelijk gebied, de ecologische hoofdstructuur, de groenblauwe mantel en het gemengd landelijk gebied. Deze structuren sluiten op elkaar aan en overlappen niet.
Dit betekent dat een wijziging in één van deze legenda-eenheden ook gevolgen heeft voor de aangrenzende structuur. Er kan niet volstaan worden met het verwijderen van de ehs, dit zou namelijk een 'witte vlek' in de kaart opleveren - er moet op die plek ook een nieuwe legendaeenheid aan worden toegekend.
De hoofdregels voor toekenning van het vlak waar de ehs is verwijderd zijn als volgt:
Andersom brengt de herbegrenzing ook met zich mee, dat op de locatie waar ehs wordt toegevoegd, een van de andere structuren (gemengd landelijk gebied, groenblauwe mantel, bestaand stedelijk gebied) vervalt.
In deze 'afgeleide' wijzigingen wordt bij deze herbegrenzing ook voorzien.
Een aantal aanduidingen zijn niet relevant binnen het stedelijk gebied. Dit is het geval voor Zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling, Beperkingen veehouderij, Attentiegebied ecologische hoofdstructuur en Cultuurhistorisch vlak. Daarom worden dergelijke aanduidingen indien zij op de gronden in kwestie aanwezig zijn ook meteen in dit besluit verwijderd.
De wijziging heeft alleen betrekking op de begrenzingen van een beperkt aantal structuren en/of aanduidingen in de Verordening ruimte. Daarom dient naast dit wijzigingsbesluit ook altijd de Verordening ruimte te worden geraadpleegd:
Artikel 5.3 Wijziging van de begrenzing op verzoek met toepassing nee-tenzij principe
Artikel 5.6 Compensatie
Artikel 5.8 Aanvullende regels voor financiële compensatie
Artikel 36.5 Procedure wijziging van grenzen op verzoek